Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Kr 1545/14

 

|Sygn. akt I SA/Kr 1545/14 | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 8 stycznia 2015 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Paweł Dąbek, Sędziowie: WSA Piotr Głowacki (spr.), WSA Jarosław Wiśniewski, Protokolant st. sekretarz: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 stycznia 2015 r., sprawy ze skargi Orange Polska S.A. w W., na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, z dnia 12 czerwca 2014 r. Nr [...], w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r., - s k a r g ę o d d a l a -

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 9 grudnia 2013r. znak: [...] Prezydent Miasta N. określił T. S.A. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2008 rok w wysokości 754.224,00 zł. Za podstawę opodatkowania organ pierwszej instancji przyjął: obszar gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - 14.376 m. kw. i powierzchnię użytkową budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynoszącą 3.084,47 m. kw. oraz wartość budowli w kwocie 34.686.876,00 zł.

W odwołaniu od tej decyzji podatnik zarzucił błędną kwalifikację podatkową linii kablowych położonych w kanalizacji kablowej polegającą na opodatkowaniu linii telekomunikacyjnych tj. obiektów, które nie są budowlami podlegającymi podatkowi od nieruchomości, czym zaskarżona decyzja rażąco narusza art. 2 ust. 1 pkt 3 oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach opłatach lokalnych. W ocenie strony skarżącej organ pominął definicję budowli, jaką przedstawił Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 13 września 2011 r., sygn. akt P 33/09. Linie telekomunikacyjne nie zostały wymienione expressis verbis jako budowle, ani w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane., czy w innych przepisach tej ustawy, ani w załączniku do niej i nie są również urządzeniem technicznym scharakteryzowanym w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane lub w innych przepisach tej ustawy, albo w załączniku do niej. Nie są zatem budowlami podlegającymi podatkowi od nieruchomości. Linie kablowe nie stanowią też, wraz z kanalizacją kablową, w której zostały położone - sieci technicznej tj. całości techniczno-użytkowej. Zarzucono także brak ustaleń faktycznych w zakresie przedmiotu opodatkowania w odniesieniu do budowli, w szczególności, czy każdy konkretny obiekt wypełnia wskazane w przepisie art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych cechy definicyjne budowli, naruszając art. 122, art. 180, art. 187 § 1 i art. 191 Ordynacji podatkowej. Zakwestionowano jako niewystarczającą opinię biegłego, jako opinię co do prawa i przeprowadzoną z naruszeniem zasady czynnego udziału strony w dowodowym postępowaniu podatkowym zagwarantowanej dyspozycją art. 123 w związku z art. 190 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Mimo wyraźnych dyspozycji wynikających z tych przepisów organ podatkowy nie przychylił się do wniosku spółki i nie umożliwił jej odniesienia się do opinii po jej sporządzeniu i zadawania na tą okoliczność pytań biegłemu. Zarzucono dowolną ocenę polegającej na uwzględnieniu w przedmiocie opodatkowania wszystkich obiektów ujętych w załączniku do wydanej decyzji, podczas gdy z opisu tych środków trwałych nie wynika, iż stanowią one linie kablowe ułożone w kanalizacji kablowej. Spółka wymieniła kilkanaście takich obiektów, co do których tylko z ich opisu bez dokładnego badania wynika, że nie stanowią one linii kablowych ułożonych w kanalizacji kablowej. Spółka zarzuciła także błędne ustalenie podstawy opodatkowania od budowli, czym zaskarżona decyzja narusza również art. 122 w związku z art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej i art. 4 ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, poprzez ujęcie w podstawie opodatkowania od budowli pełnej wartości wszystkich wymienionych w decyzji środków trwałych, pomimo, że organ podatkowy nie dokonał weryfikacji położenia tych środków trwałych, co oznacza, iż nie badał udziału procentowego dla miasta N. , przyjmując tylko pełną wartość tych środków. Ponadto podniesiono, iż bezprawnie nie został uwzględniony wniosek strony o przeprowadzenie dowodu z ewidencji gruntów i budynków w zakresie stanu ich własności, a co za tym idzie doszło w tym zakresie do naruszenia art. 122 i art. 187 § 1 w związku z art. 194 § 1 Ordynacji podatkowej oraz art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wskazano na brak ustaleń w zakresie własności gruntów pod budkami telefonicznymi. Wprawdzie t. S. A. zadeklarowała wszystkie grunty pod budkami, jako podlegające opodatkowaniu, jednak kwestia ta pozostaje niezweryfikowana przez organ podatkowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00