Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 grudnia 2014 r., sygn. III SA/Wr 628/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Guziński Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska - Szostak Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Tarasiewicz po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 12 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Gminy S. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustanowienia stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz tryb ich przyznawania i pozbawiania oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda D. wywiódł skargę na uchwałę Rady Miejskiej w S., Nr [...] z [...] listopada 2013 r., w sprawie ustanowienia stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz trybu ich przyznawania i pozbawiania. Domagając się stwierdzenia w całości nieważności zaskarżonego aktu - organ nadzoru zarzucił, że uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 6 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (w momencie podejmowania uchwały - Dz. U. z 2010 r., nr 127, poz. 857, ze zm.) w zw. z § 119 ust. 1 i § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. z 2002 r., Nr 100, poz. 909) poprzez niekompletne zrealizowanie delegacji ustawowej.
Na poparcie skargi przytoczono między innymi, że podstawę prawną uchwały stanowią normy art. 31 i art. 35 ust. 5 i 6 ustawy o sporcie. W świetle postanowienia art. 31 ust. 3 ustawy o sporcie rada gminy została upoważniona do określenia w drodze uchwały, szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz rodzajów i wysokości stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagą znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy. Z kolei na podstawie art. 35 ust. 5 i 6 ustawy o sporcie, po pierwsze, jednostki samorządu terytorialnego zostały umocowane do ustanowienia wyróżnień i nagród pieniężnych dla trenerów oraz innych osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej. Po drugie, organy stanowiące tych jednostek zostały przez ustawodawcę wyposażone w delegację do określenia warunków i trybu przyznawania przedmiotowych wyróżnień i nagród pieniężnych oraz rodzajów wyróżnień i wysokości nagród pieniężnych, biorąc pod uwagę znaczenie osiągnięć dla danej społeczności lokalnej.