Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 grudnia 2014 r., sygn. VI SA/Wa 3291/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędziowie Sędzia WSA Jacek Fronczyk (spr.) Sędzia WSA Aneta Lemiesz Protokolant ref. staż. Łukasz Kawalec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 1265 ze zm.), nałożył na B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. karę pieniężną w wysokości 10.000 zł.

W motywach rozstrzygnięcia organ podał, że wymierzona kara pieniężna jest sankcją za następujące naruszenia:

- wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji,

- wykonywanie przewozów okazjonalnych w krajowym transporcie drogowym pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą z naruszeniem zakazu, o którym mowa w art. 18 ust. 5 ww. ustawy o transporcie drogowym,

- wykonywanie przewozu okazjonalnego samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego, określonego w art. 18 ust. 4a ww. ustawy, z zastrzeżeniem przewozów, o których mowa w art. 18 ust. 4b ww. ustawy o transporcie drogowym.

W ocenie organu, z zebranego w sprawie materiału dowodowego wynika bezspornie, że w trakcie kontroli drogowej, przeprowadzonej w dniu [...] stycznia 2013 r., wykonywana była usługa okazjonalnego przewozu osób pojazdem marki [...] o nr rej. [...]. Kontrolowany pojazd był przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu 5 osób wraz z kierowcą. Na boku kontrolowanego pojazdu znajdowały się napisy: "[...]", nr telefonu: "[...]", "[...]", a także "Samochód reklamowy Firmy B. Spółka z o.o." oraz "1,40 zł/km". Stosownie do treści art. 5 ww. ustawy o transporcie drogowym, podjęcie i wykonywanie transportu drogowego wymaga uzyskania odpowiedniej licencji, natomiast strona w dniu kontroli drogowej wykonywała zarobkowo przewozy okazjonalne w krajowym transporcie drogowym bez takiej licencji, bowiem z udzielonej przez Urząd Miasta [...] odpowiedzi wynika, że nie została udzielona przedsiębiorcy B. Sp. z o.o. licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób, ani licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką. Organ zwrócił nadto uwagę, że w trakcie kontroli stwierdzono również, iż w pojeździe zamontowano urządzenie pomiarowo - liczące, w związku z czym złamany został zakaz zawarty w art. 18 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy o transporcie drogowym, tj. zakaz umieszczania lub używania w pojeździe taksometru. Ponadto, zdaniem organu, umieszczone na boku kontrolowanego pojazdu napisy wyraźnie świadczą o naruszeniu zakazu określonego w art. 18 ust. 5 pkt 1 i 2 ww. ustawy o transporcie drogowym. Organ podniósł, że za każde z trzech wyżej wymienionych naruszeń wymierzana jest kara pieniężna w wysokości 8.000 zł, a zatem suma kar pieniężnych wynosi 24.000 zł. Jednakże zgodnie z art. 92a ust. 2 ww. ustawy o transporcie drogowym, suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej nie może przekroczyć kwoty 10.000 zł. Dlatego też, kara pieniężna w niniejszej sprawie została wymierzona w takiej wysokości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00