Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Kr 1512/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędziowie : Sędzia WSA Aldona Gąsecka - Duda (spr.) Sędzia WSA Waldemar Michaldo Protokolant : Teresa Jamróz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia 19 sierpnia 2014 r., znak: [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia robót budowlanych skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 19 sierpnia 2014r., znak [....] , wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., po rozpatrzeniu odwołania Gminy D. , Wojewoda [....] utrzymał w mocy decyzję Starosty B. z dnia 30 czerwca 2014 r. znak [....] , o wniesieniu sprzeciwu wobec zgłoszenia robót budowlanych, polegających na "instalowaniu urządzeń w pasie drogi - hybrydowych lamp ulicznych kompaktowych w ilości 4 sztuk o wysokości 8,5 m na działce nr [....] w miejscowości G. , gmina D".

Orzekając w ten sposób podał, że Starosta B. po rozpatrzeniu dokonanego przez Gminę D. w dniu 17 czerwca 2014 r. zgłoszenia robót budowlanych, działając na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednol. Dz. U. z 2013 r. póz. 1409 z późn. zm.), powyższą decyzją wniósł sprzeciw w sprawie przedmiotowego zgłoszenia. Organ pierwszej instancji stwierdził, że inwestycja objęta zgłoszeniem w trybie art. 30 ustawy Prawo budowlane nie może być przyjęta w takiej formie a jej realizacja z uwagi na wielkość, konstrukcję, przeznaczenie i względy bezpieczeństwa, powinna być wykonana w trybie pozwolenia na budowę. Organ pierwszej instancji powołał w rozważaniach dyspozycję art. 3 pkt 1, 2, 3, 6 i 7, art. 28 ust. 1, art. 29 wskazanej ustawy.

Od powyższej decyzji odwołanie wniosła Gmina D. , zarzucając naruszenie art. 29 ust. 2 pkt 15 oraz art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane. Strona skarżąca podniosła, że instalowanie na obiekcie budowlanym urządzeń w postaci lamp hybrydowych wraz z konstrukcją mocującą nie wymaga dokonania zgłoszenia, czy uzyskania pozwolenia o ile zainstalowana całość nie przekracza 3 metrów wysokości a tylko w przypadku przekroczenia tej wysokości konieczne będzie zgłoszenie właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Według oceny strony skarżącej, Starosta B. wnosząc sprzeciw do omawianego zgłoszenia błędne uznał, że nie mieści się ono w zamkniętym katalogu robót budowlanych wskazanych w art. 29 i 30 ustawy - Prawo budowlane, a wymaga ono pozwolenia na budowę zgodnie z dyspozycją art. 28 ust. 1 tej ustawy. Ustawodawca nie wymienia lamp hybrydowych w przytoczonych przepisach, gdyż nie stanowią one obiektu budowlanego ani budowli, a jedynie są urządzeniami technicznymi drogi. Wskazuje na dyspozycję art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane, w świetle którego droga stanowi obiekt liniowy wraz ze wszystkimi urządzeniami technicznymi. Przytoczony przepis nie definiuje pojęcia "instalacji", ale wprowadza określenie "urządzenia budowlane" w punkcie 9 tego artykułu, przez które należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Zdaniem strony skarżącej, lampa hybrydowa jest urządzeniem służącym dla poprawy bezpiecznego użytkowania drogi, stanowiącym całość techniczno-użytkową drogi. Zatem, instalowanie w obiekcie budowlanym, tj. drodze urządzenia jakim jest wolno stojąca lampa hybrydowa, mieści się w katalogu robót budowlanych określonych w art. 29 ust. 2 w powiązaniu z art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Ustawodawca nie określa na jakim obiekcie można a na jakim nie można instalować i jakiego rodzaju urządzenia, a wskazuje jedynie, że "w tych urządzeniach mogą się znaleźć m.in. antenowe konstrukcje wsporcze i instalacje radiokomunikacyjne", bez zastrzeżenia trwałego związania urządzenia z gruntem. Pojęcie "instalacja" i "montaż" nie są zdefiniowane w Prawie budowlanym, ale ustawodawca traktuje je jako rodzaj robót budowlanych określonych w art. 29 ust. 2 pkt 6, 14, 15, 16, 17 tej ustawy, których wykonanie nie wymaga pozwolenia na budowę. Wolno stojące instalacje fotowoltaiczne, wolno stojące kolektory słoneczne, jeżeli stanowić będą zestaw wolno stojący, funkcjonujący jako instalacja samodzielna nie wymagają zgłoszenia ani pozwolenia na budowę a uliczna lampa hybrydowa jest właśnie taką instalacją. Zgłoszenia ani pozwolenia nie wymaga, również montaż wolno stojących kolektorów słonecznych a lampy solarne można uznać za swego rodzaju kolektor słoneczny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00