Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 11 grudnia 2014 r., sygn. II SA/Go 790/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Pauter Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędzia WSA Michał Ruszyński Protokolant sekr. sąd. Elżbieta Dzięcielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi R.M. na czynność Prezydenta Miasta z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty za wydanie karty pojazdu I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności, II. uznaje obowiązek Prezydenta Miasta dokonania zwrotu R.M. części opłaty w wysokości 425 (czterysta dwadzieścia pięć) złotych pobranej za wydanie karty pojazdu marki [...] nr rej. [...], III. zasądza od Prezydenta Miasta na rzecz skarżącego R.M. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] czerwca 2004r. Prezydent Miasta, po rozpatrzeniu wniosku R.M., dokonał rejestracji pojazdu [...] i wydał tablice rejestracyjne nr [...] oraz kartę pojazdu nr [...]. Jednocześnie na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 137, poz. 1310) wnioskodawca uiścił opłatę za wydanie karty pojazdu w kwocie 500 zł
Wnioskiem z dnia [...] sierpnia 2014 r. R.M. zwrócił się do Prezydenta Miasta o stwierdzenie nadpłaty w opłacie za wydanie karty pojazdu w kwocie 425 zł, o stwierdzenie uprawnienia do otrzymania zwrotu części opłaty pobranej przez organ z tego tytułu oraz o zwrot nadpłaconej kwoty.
Uzasadniając złożony wniosek R.M. powołał się na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydany w sprawie C-134/07, w którym ETS stwierdził, że art. 90 akapit pierwszy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on opłacie takiej jak przewidziana w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r., która w praktyce nakładana jest w związku z pierwszą rejestracją używanego pojazdu samochodowego przywiezionego z innego państwa członkowskiego, lecz nie jest nakładana w związku z nabyciem w Polsce używanego pojazdu samochodowego, jeśli jest on tam już zarejestrowany. Powołał się również na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04, w którym Trybunał orzekł o niezgodności § 1 przywołanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. z z art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji RP oraz z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.). Orzecznictwo sądowe wskazuje, że czynność polegająca na odmowie zwrotu części opłaty za kartę pojazdu narusza prawo jako wydana bez podstawy prawnej, zaś opłata uiszczona w chwili wydania karty pojazdu nigdy nie miała charakteru zobowiązania, a co za tym idzie, nie zaistniała możliwość jej przedawnienia i termin przedawnienia nigdy nie biegł. Oznacza to, że prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty z powyższego tytułu nie wygasa.