Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2014 r., sygn. IV SA/Gl 967/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska Sędzia WSA Beata Kozicka Protokolant specjalista Magdalena Nowacka-Brzeźniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2014 r. sprawy ze skargi S. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie informacji publicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 3 października 2013 r. S. Z. złożył w Biurze Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta R. wniosek o udostępnienie informacji publicznej, tj. wskazanie "ile lokali socjalnych zostało przydzielonych w 2009 r. osobom oczekującym na mocy zasądzonego lokalu socjalnego, jak również wskazania ile lokali Gmina R. pozyskała w tym roku z ruchu lokali socjalnych, a ile lokali socjalnych zostało pozyskanych w wyniku budowy lokali socjalnych bądź remontów". Następnie w dniu 9 października 2013 r. S. Z. złożył wniosek o udzielenie informacji publicznej, tj. "podanie z jakich przyczyn w 2009 r. przydzielone były poszczególne lokale socjalne". 9 października 2013 r. złożono również 3 odrębne wnioski o udostępnienie informacji publicznej, tj. wskazanie "ile lokali socjalnych zostało przydzielonych (w latach 2010-2012) osobom oczekującym na mocy zasądzonego lokalu socjalnego, jak również wskazania ile lokali Gmina R. pozyskała w tym roku z ruchu lokali socjalnych, a ile lokali socjalnych zostało pozyskanych w wyniku budowy lokali socjalnych bądź remontów. We wnioskach tych zawarto także żądanie wskazania ile lokali socjalnych zasądzonych przez Sąd Rejonowy w R. (w latach 2010- 2012) zostało zrealizowanych przez Gminę R., jak również wskazania z jakich przyczyn (w tych latach) przydzielane były poszczególne lokale socjalne. Odnosząc się do tych wniosków Naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych pismami z dnia 23 października 2013 r. wskazał ile w poszczególnych latach przydzielono lokali socjalnych. W pismach tych wskazywano, że Gmina nie posiada zestawień, z których by wynikała ilość zrealizowanych w danym roku kalendarzowym wyroków zasądzających lokal socjalny. S. Z. uznając, że udzielone odpowiedzi jedynie w części realizują jego żądania udostępnienia informacji publicznej, w dniu 6 lutego 2014 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargę na bezczynność Prezydenta Miasta R. zarzucając mu brak reakcji na wniosek o wskazanie przyczyn, którymi kierowano się przy przydziale określonych lokali socjalnych. 4 marca 2014 r. organ I instancji wydał decyzję nr[...], którą odmówił S. Z. informacji publicznej "o ilości lokali socjalnych zasądzonych przez sąd" w 2009, 2010, 2011 i 2012 r. i przyznanych przez Gminę R. w tym samym roku, a także o przyczynach, które w tych latach zadecydowały o przydziale poszczególnych lokali socjalnych. Powyższa decyzja została uchylona w postępowaniu odwoławczym przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. (decyzja nr [...] z dnia [...]) a sprawę skierowano do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Powodem uchylenia decyzji Prezydenta Miasta R. było naruszenie przez ten organ prawa procesowego. Po decyzji Kolegium organ I instancji wyznaczył nowy termin rozpatrzenia wniosku strony do dnia 30 maja 2014 r. Pismem z dnia 30 maja 2014 r. poinformowano S. Z. o ilości przydzielonych lokali socjalnych w latach 2009- 2012 na podstawie wyroków z poszczególnych lat oraz wykazano ile z wymienionych wyżej lokali socjalnych pochodziło z przekwalifikowania lokali mieszkalnych. Dodatkowo wskazano, że we wcześniejszej korespondencji poinformowano wnioskodawcę ile lokali socjalnych w latach 2009- 2012 przydzielono, ile tych lokali pochodziło z ruchu ludności, ile pozyskano w wyniku budowy lub remontów. Podniesiono ponadto, że wcześniej podano liczbę wystąpień gminy jako interwenienta ubocznego w sprawach o eksmisję w 2013 r. Do pisma dołączono 63 stronicowe tabelaryczne zestawienie za lata 2009-2013 zawierające informacje o: adresie lokalu socjalnego, dacie przydziału tego lokalu, dacie wyroku eksmisyjnego, przyczynie przyznania lokalu socjalnego. W dniu 4 czerwca 2014 r. S. Z. złożył w Urzędzie Miasta R. kolejny wniosek o udostępnienie informacji publicznej. We wniosku wskazał, że informacja udzielona przez organ pismem z dnia 30 maja 2014 r. jest zbyt ogólna. Zarzucił, że przesłana mu tabela nie ujmuje lokali socjalnych, które były przydzielone byłym lokatorom jego kamienicy, tj. Z. D., D. R., A. J. i T. L. Jednocześnie oświadczył, że w wielu pozycjach tej tabeli nie ujęto daty wyroku eksmisyjnego, dlatego wnioskodawca zażądał uzupełnienia tej informacji. S. Z. wniósł ponadto o przedstawienie kserokopii zarządzenia Prezydenta Miasta R. nr [...] z dnia [...] oraz doprecyzowania każdej przyczyny przyznania lokalu socjalnego wskazanej w tabeli z dnia 30 maja 2014 r. W odpowiedzi na wniosek Naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych Urzędu Miasta R. w piśmie z dnia 17 czerwca 2014 r. wskazał, że przydział lokalu socjalnego dla Z. D. został ujęty w przedłożonej wnioskodawcy tabeli pod nr 3 za rok 2011, a dla D. R. pod nr 51 za rok 2013. Wyjaśniono także, że przydziały lokali dla A. J. i T. L. nie mogły znaleźć się w przedłożonym wcześniej zestawieniu, gdyż nastąpiły one w 2014 r., a zestawienie zgodnie z wnioskiem dotyczyło lat 2009- 2013. Odnosząc się do rzekomych braków wskazania daty wydania wyroku eksmisyjnego wyjaśniono wnioskodawcy, że w pozycjach tabeli, w których brak wpisu daty wydania wyroku takich wyroków nie wydano, a przyznane (wskazane w tych pozycjach lokale socjalne) najczęściej pochodzą z przekwalifikowania lokali mieszkalnych na lokale socjalne. Za wskazanym wyżej pismem przekazano także wnioskodawcy żądane zarządzenie Prezydenta Miasta R. Natomiast odnośnie żądania wniosku o: 1) doprecyzowanie każdej przyczyny, gdzie podaje się "interwencje dotyczące naruszania porządku publicznego przez dłużnika czy interwencje lokatorów w sprawie niewłaściwego zachowania się dłużnika", a także wskazania daty od kiedy taka przyczyna miała miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co konkretnie kryje się pod taką przyczyną; 2) doprecyzowanie każdej przyczyny, gdzie podaje się "szczególne względy społeczne czy szczególne społeczne związane ze stanem zdrowa", a także wskazania daty od kiedy taka przyczyna miała miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co konkretnie kryje się pod taką przyczyną; 3) doprecyzowanie każdej przyczyny, gdzie podaje się: "zły stan techniczny lokalu czy zły stan techniczny budynku", a także wskazania od kiedy taka przyczyna miała miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co się konkretnie kryje pod taką przyczyną; 4) doprecyzowanie każdej przyczyny gdzie podaje się "szczególny interes Miasta", a także wskazania od kiedy taka przyczyna miała miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co konkretnie kryje się pod taką przyczyną; 5) doprecyzowanie każdej przyczyny, gdzie podaje się "realizacja programu prac społecznie użytecznych MOPS" a także wskazania od kiedy taka przyczyna miał miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co się konkretnie kryje pod taką przyczyną; 6) doprecyzowanie każdej przyczyny, gdzie podaje się "§ 16 ust. 2 uchwały nr [...] Rady Miejskiej w R. z dnia [...] z późniejszymi zmianami, a także wskazania od kiedy taka przyczyna miała miejsce i kiedy została zgłoszona Prezydentowi Miasta oraz co konkretnie kryje się pod taką przyczyną- Naczelnik Wydziału Spraw Lokalowych Urzędu Miasta R. wezwał wnioskodawcę do wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego, który by uzasadniał udostępnienie informacji przetworzonej. S. Z. w piśmie z dnia 1 lipca 2014 r. oświadczył, że jego zdaniem żądanie to jest pozbawione podstaw prawnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00