Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. III SA/Wr 465/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak (sprawozdawca), Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk, Protokolant specjalista Katarzyna Jastrzębska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 6 listopada 2014 r. sprawy ze skargi D. G. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie negatywnego zaopiniowania wniosku w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości oraz na piwo oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] lutego 2014 r. (nr [...]) Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych we W. negatywnie zaopiniowała wniosek D. G. w sprawie udzielenia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży Barze "A" zlokalizowanym przy ul. [...] we W.

W uzasadnieniu postanowienia Komisja wskazała, że wniosek zaopiniowano negatywnie z uwagi na niezgodność lokalizacji wskazanego we wniosku punktu sprzedaży napojów alkoholowych z zapisami uchwały Nr [...] Rady Miejskiej W. z dnia [...] lipca 2011 r. w sprawie zasad usytuowania na terenie miasta W. miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz wprowadzania zakazu sprzedaży, podawania oraz spożywania napojów alkoholowych w miejscach, obiektach lub na określonych obszarach miasta (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 165, poz. 2835). Uzasadniając rozstrzygnięcie Komisja przywołała treść § 1 ust. 1 pkt 1 tej uchwały i ustawowe znaczenie pojęcia "najbliższej okolicy" podkreślając, że usytuowanie względem siebie baru skarżącej oraz placówki szkolnej, tj. Liceum Ogólnokształcącego nr [...] im. [...], zlokalizowanego przy ul. [...].

Negatywna opinia Komisji podjęta została na podstawie ustaleń dokonanych w trakcie oględzin (wizji lokalnej) z udziałem skarżącej, z których wynika, że bar zlokalizowany jest w suterenie budynku wielorodzinnego, w odległości ok. 20 metrów od bramy prowadzącej do Liceum Ogólnokształcącego, zaś obiekt Liceum od Baru oddziela jedna kamienica. Jednocześnie - jak ustalono - do bramy Liceum prowadzi bezpośrednio chodnik bez trwałej przeszkody, a brama i furtka umożliwiające wstęp na teren Liceum otwarte są w godzinach pracy Liceum, a więc w godzinach, w których działalność prowadzi bar. Dokonując zaskarżonego rozstrzygnięcia realizowano jak podkreśliła Komisja, wyrażone w preambule ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przesłanki aksjologiczne, poprzez podejmowanie działań wychowawczych oraz ograniczanie dostępności alkoholu mając na względzie ochronę przed negatywnymi następstwami spożywania alkoholu szczególnie dzieci i młodzieży, która to teza znajduje odzwierciedlenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2010 r. (IV SA/Po/917/10, LEX nr 758638). Komisja uznała ponadto, że ochronie podlega nie tylko budynek Liceum, ale także cała nieruchomość, na której zlokalizowana jest szkoła. Stąd uczniowie szkoły korzystający i poruszający się po tej nieruchomości nie mogą być narażeni na negatywne skutki sprzedaży i spożywania alkoholu oraz mieć ułatwiony dostęp do jego nabywania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00