Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 listopada 2014 r., sygn. VI SA/Wa 611/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Wdowiak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Protokolant ref. staż. Dominika Mańka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 listopada 2014 r. sprawy ze skargi Ż. w B. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki i kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. stwierdza, że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz Ż. w B. kwotę 3317 (trzy tysiące trzysta siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. [...]Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w [...] (dalej WIF) zawiadomił spółkę Ż. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dalej skarżąca) o wszczęciu z postępowania administracyjnego w sprawie naruszenia art. 94a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 ze zm.) - dalej Pf, polegającego na prowadzeniu zabronionej reklamy punktu aptecznego [...] położonego we [...] przy ul. [...] oraz aptek [...].
poprzez publikację katalogu reklamowego [...], jednocześnie organ wezwał skarżącą do złożenia wyjaśnień.
W wyjaśnieniach z dnia [...] czerwca 2013 r. skarżąca podniosła, że rozpoczęła publikację katalogu ze względu na zapotrzebowanie firm farmaceutycznych, które chciały dotrzeć ze swoją ofertą do mieszkańców [...]. Ponadto poinformowała, że zwróciła się do różnych aptek z prośbą
o zamieszczenie w katalogu informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia tychże, jak również, że w następnych katalogach skarżąca będzie się starała zamieszczać informacje wszystkich aptek, które będą zainteresowane umieszczeniem informacji w katalogu. W zamierzeniu skarżącej, wydawany katalog poza ofertami producentów leków i informacjami o lokalizacji i godzinach otwarcia aptek- ma także zawierać artykuły popularnonaukowe, kształtujące świadomość pacjentów odnośnie skutków farmakoterapii.