Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 13 listopada 2014 r., sygn. II SAB/Po 71/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 października 2014 r. sprawy ze skargi K. G. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej; I. zobowiązuje Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie do załatwienia wniosku skarżącego z dnia [...] czerwca 2014 r. w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku, II. stwierdza, że bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, III. zasądza od Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie na rzecz skarżącego kwotę 100,- (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] czerwca 2014 r. K. G. wystąpił do Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie o udostępnienie informacji publicznej w zakresie dat urodzenia i miejscowości zamieszkania wszystkich sędziów sądu - z rozbiciem na poszczególne wydziały.

Następnie pismem z dnia [...] lipca 2014 r. K. G. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Kępnie.

W uzasadnieniu skarżący przytoczył przepisy, które w jego ocenie powinny znaleźć zastosowanie w rozpatrywanej sprawie, podkreślając, że organ administracji publicznej ani nie udostępnił mu żądanej informacji, ani nie wydał decyzji odmownej. Nie ulega przy tym wątpliwości, że dane objęte wnioskiem z dnia [...] czerwca 2014 r. są informacjami publicznymi. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782), udostępnieniu podlega informacja publiczna o organach władzy publicznej i osobach sprawujących w nich funkcje. Data urodzenia sędziego jest tymczasem informacją mającą związek z pełnieniem funkcji publicznej, gdyż zakreśla ona cezurę czasową pełnienia funkcji sędziego. Jak wynika bowiem z art. 61 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427 z późn. zm.), na stanowisko sędziego w sądzie rejonowym może być powołany ten, kto ukończył 29 lat. Z kolei art. 69 § 1 tejże ustawy stwierdza, że sędzia przechodzi w stan spoczynku co do zasady z dniem ukończenia 67 roku życia. Dane dotyczące daty urodzenia sędziego są zatem nierozerwalnie związane z funkcją wykonywaną przez te osoby. W takim związku pozostaje również kwestia miejsca zamieszkania sędziego, uregulowana w art. 95 powołanej ustawy. Tym bardziej, że dojazdy z miejsca zamieszkania do siedziby sądu są uciążliwe i czasochłonne, co może rzutować na jakość wykonywanej pracy. Dojazdy te zwiększają również wydatki budżetowe sądu. Skarżący zaznaczył przy tym, że żąda udostępnienia informacji publicznej, polegającej na wskazaniu miejscowości zamieszkania sędziów w celu ustalenia którzy z nich zamieszkują w miejscu pełnienia służby, a którzy poza nią. Zainteresowany jest on bowiem obecnie ustaleniem skali tych odstępstw, a w przyszłości skali wydatków z nimi związanych. Skarżący dodał przy tym, że omawiana bezczynność organu administracji publicznej nie nastąpiła w jego ocenie z rażącym naruszeniem prawa, gdyż wynikała z błędnej interpretacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00