Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. I SA/Po 423/14

 

Dnia 6 listopada 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dominik Mączyński Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Agnieszka Ratajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2014 roku sprawy ze skargi JKK na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie odmowy zapoznania się z wyłączonymi dokumentami I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę [...] zł ( [...] złotych 00/100 ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w [...] postanowieniem z dnia [...], nr [...], wydanym na podstawie m.in. art. 179 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze. zm. - w skrócie: "O.p.") w związku z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r., Nr 41, poz. 214 ze zm. - w skrócie: "u.k.s."), odmówił J. K. zapoznania się z dokumentami wyłączonymi postanowieniem Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w [...] z dnia [...], nr [...] z akt postępowania kontrolnego nr [...], prowadzonego wobec J. K. w zakresie kontroli źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych za 2007 r.

W motywach rozstrzygnięcia wskazano, że materiały zawierające informacje dotyczące osób trzecich, niebędących stronami postępowania, zostały wyłączone z akt sprawy ze względu na interes publiczny przejawiający się koniecznością ochrony informacji dotyczących tych osób. Zaznaczono, że materiały wyłączone z akt sprawy dotyczą danych z zeznań podatkowych, deklaracji i informacji, złożonych w urzędach skarbowych przez osoby trzecie, informacji o osobach trzecich z akt innych postępowań kontrolnych, informacji od organów ścigania, organów podatkowych, czy ośrodków pomocy społecznej. Organ kontroli skarbowej uznał, iż interesem publicznym jest dobro osób trzecich, których dotyczą wyłączone z akt sprawy dokumenty, bowiem zawierają one istotne dane o tych podmiotach, a podmioty te mają prawo do prywatności i ochrony swoich danych. Zdaniem organu I instancji, w pojęciu "interesu publicznego", o którym mowa w art. 179 § 1 O.p. mieści się niewątpliwie obowiązek ochrony dobra osób trzecich, tj. ochrony ich danych objętych tajemnicą skarbową. Potrzeba ochrony tych danych stanowi zatem uzasadnienie dla ograniczenia stronie postępowania kontrolnego dostępu do niektórych dokumentów z akt sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00