Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 2 października 2014 r., sygn. II SA/Sz 781/14

Odrzucenie skargi

 

Dnia 2 października 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Makowska po rozpoznaniu w dniu 2 października 2014 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi P. F. na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia [...] r. w przedmiocie przepisania ocen p o s t a n a w i a odrzucić skargę

Uzasadnienie

P. F. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia [...] r. Ldz. [...] utrzymującą w mocy decyzję Kierownika Studiów Podyplomowych Doradztwo i Rachunkowość Podatkowa z dnia [...] r. odmawiającą wyrażenia zgody na zaliczenie skarżącemu przedmiotów "Postępowanie administracyjne" i "Postępowanie egzekucyjne w administracji", na zasadzie przepisania ocen ze studiów magisterskich.

Pełnomocnik organu w odpowiedzi na skargę wniósł o jej odrzucenie jako nie podlegającej kognicji sądu administracyjnego. Wyjaśnił, że Konstytucja RP w art. 70 ust. 5 zapewnia szkołom wyższym autonomię na zasadach określonych w ustawie. Ustawy określające zasady działania publicznych szkół wyższych muszą zatem respektować ich autonomię, tzn. nie mogą znosić istoty tej autonomii poprzez zupełne i wyczerpujące unormowanie wszystkich spraw, które określają pozycję studenta w państwowej szkole wyższej. Zasada autonomii szkół wyższych została również wyrażona w art. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 oraz art. 8a tej ustawy, uczelnia ma prawo do prowadzenia studiów podyplomowych, w tym jest obowiązana do określenia efektów kształcenia oraz sposobu ich weryfikacji i dokumentacji. Oznacza to, że władzom szkół wyższych musi być pozostawiona sfera swobodnego decydowania o sprawach nauki i nauczania, z czym musi się wiązać sfera swobodnego decydowania o sprawach organizacji wewnętrznej i składu władz, toku nauczania i weryfikowania wiedzy, przyjmowania i promowania studentów, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych i uczestników kursów i szkoleń, a także określania niektórych ich praw i obowiązków. Uniwersytet jest zakładem administracyjnym, a więc jednostką organizacyjną nie będącą organem państwowym ani organem samorządu powołaną do wykonywania zadań publicznych, uprawnioną do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych. Zakład administracyjny jako jedna z form decentralizacji nie podlega władzy hierarchicznej organów administracji rządowej i sprawuje funkcje administracji publicznej samodzielnie, korzystając z władztwa zakładowego. Istotę władztwa zakładowego stanowi zakres upoważnień dla organów zakładu do jednostronnego kształtowania stosunków prawnych z użytkownikami zakładu (w tym wypadku studentami), jak również z osobami które znalazły się na terenie zakładu w innym charakterze. W zakładzie administracyjnym proces realizacji zadań publicznych przebiega w obrębie szeroko pojętej jego organizacji, co wynika z faktu, że grupa społeczna złożona z użytkowników zakładu ma zawsze charakter mniej lub bardziej zamknięty (w danym przedziale czasu). Reżimowi Kodeksu postępowania administracyjnego podlegają tylko akty zakładowe zewnętrzne, przesądzające o nawiązaniu, odmowie nawiązania, przekształceniu bądź rozwiązaniu stosunku zakładowego. Przepisów procedury administracyjnej nie stosuje się natomiast do aktów administracyjnych wewnątrzzakładowych, które obejmują jednostronne działania prawne organów zakładu, skierowane na wywołanie konkretnych skutków prawnych nie stanowiących o nawiązaniu, przekształceniu, bądź rozwiązaniu stosunku zakładowego. Akty wewnątrzzakładowe nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Rozstrzygnięcie sprawy dotyczącej zaliczenia ocen uzyskanych w toku studiów wyższych w czasie odbywania studiów podyplomowych, czego domagał się skarżący, jest aktem wewnątrzzakładowym i nie należy do spraw objętych zakresem art. 3 § 2 i 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00