Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 9 października 2014 r., sygn. II SA/Sz 246/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.),, Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 października 2014 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu oddala skargę

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, zwany dalej "PINB", postanowieniem z dnia 21 listopada 2013 r., nr 460013, wydanym na podstawie art. 57 ust. 7, art. 59f ust. 1 oraz art. 59g ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nałożył na Gminę Miejską karę w wysokości [...],- zł z tytułu nielegalnego użytkowania parkingu, wybudowanego na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę Starosty nr [...], z dnia [...], którą nałożony został obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie parkingów.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że w dniu [...] została przeprowadzona kontrola budowy - zagospodarowanie osiedla A. w rejonie ulic [...] (rozbudowa schodów zewnętrznych przy budynku [...] i budowa drogi osiedlowej i parkingów), w czasie której stwierdzono, że parking przy budynku przy [...] jest użytkowany, a inwestor nie posiada ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie tego obiektu. Fakt ten potwierdził także pracownik PINB wykonując zdjęcia parkingu w dniu [...]. W związku z tym, organ na podstawie art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego, wymierzył karę z tytułu nielegalnego przystąpienia do użytkowania parkingu.

Na powyższe postanowienie zażalenie wniosła Gmina, zarzucając organowi naruszenie art. 57 ust. 7 ustawy - Prawo budowlane poprzez uznanie, że doszło do przystąpienia do użytkowania parkingu z naruszeniem art. 55 tejże ustawy. Skarżąca wyjaśniła, że inwestycja jest realizowana etapami. W ramach jednego z wielu etapów został wykonany parking dla samochodów osobowych obejmujący 8 stanowisk postojowych. Inwestycja jako całość nie została zakończona, a więc inwestor nie przystąpił do użytkowania parkingu w rozumieniu art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego. Parkowanie przez mieszkańców na wybudowanych miejscach postojowych ma charakter sporadyczny, tymczasowy i nie zostało dozwolone. Nie ma podstaw, aby uznać, że stan ten oznacza rozpoczęcie przez inwestora użytkowania o charakterze trwałym i pełnym. Nadto, Gmina zakwestionowała wyniki wizji lokalnej z [...] z uwagi na naruszenie art. 10 K.p.a. Zdaniem skarżącej, trwałe przystąpienie do użytkowania (nawet gdyby nastąpiło) nie wymaga, w odniesieniu do 8 miejsc postojowych, uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Parking składający się z 8 miejsc postojowych dla samochodów osobowych nie wymagał pozwolenia na budowę (art. 29 ust. 1 pkt 10 Prawa budowlanego), a więc nie wymaga i pozwolenia na użytkowanie (art. 55 pkt 1 Prawa budowlanego). Poza tym, zdaniem skarżącej, w odniesieniu do obiektów budowlanych mających charakter ogólnodostępny, takich jak przedmiotowy parking, nie można wymagać, aby inwestor stosował nadzwyczajne środki uniemożliwiające wjazd osobom postronnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00