Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 30 października 2014 r., sygn. II SA/Ol 726/14

Prawo pomocy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak po rozpoznaniu w dniu 30 października 2014 r. w Olsztynie na posiedzeniu niejawnym sprawy na skutek sprzeciwu Syndyka masy upadłości Spółki A w upadłości likwidacyjnej od postanowienia Referendarza sądowego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Olsztynie z dnia 24 września 2014 r. sygn. akt II SA/Ol 726/14 w przedmiocie przyznania prawa pomocy w sprawie ze skargi Syndyka masy upadłości Spółki A w upadłości likwidacyjnej na postanowienie Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchylenia kary porządkowej postanawia odmówić częściowego zwolnienia Syndyka masy upadłości Spółki A w upadłości likwidacyjnej od kosztów sądowych.

Uzasadnienie

We wniosku złożonym na urzędowym formularzu PPPr, Syndyk masy upadłości Spółki A w upadłości likwidacyjnej (dalej jako: Syndyk) wniósł o częściowe zwolnienie od kosztów sądowych, obejmujące zwolnienie od wpisu od skargi kasacyjnej oraz opłaty kancelaryjnej za odpis wyroku z uzasadnieniem. Stwierdził, że w masie upadłości Spółki nie ma środków pozwalających na ich poniesienie. Wskazał, że Spółka znajduje się w stanie upadłości od dnia [...] 2011 r. Koszty postępowania upadłościowego były finansowane dotychczas z dochodów z umów dzierżawy, jednakże z uwagi na brak wywiązywania się przez dzierżawcę z obowiązków wynikających z umów (od października 2013 r. zaprzestał przekazywania środków na podatek od gier, a od stycznia 2014 r. przestał płacić także czynsz), umowy te nie zostały przedłużone i wygasły z końcem lutego 2014 r. W konsekwencji, utracono źródło finansowania tych kosztów, a zaległości podatkowe z tytułu podatku od gier osiągnęły kwotę 344.000,00 zł plus odsetki. Wprawdzie udało się zmniejszyć stratę bilansową, jednak i tak na koniec 2013 r. wyniosła ona 277.624,21 zł. W związku z utratą źródeł finansowania postępowania upadłościowego środki masy ulegają systematycznemu zmniejszeniu i wynoszą obecnie 237,00 zł (197,83 zł w kasie oraz 39,17 zł na rachunkach bankowych). Syndyk wyjaśnił, że nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej z wykorzystaniem majątku upadłego (nie urządza gier na automatach o niskich wygranych), występują trudności w sprzedaży składników masy upadłości i w związku z tym nie są uzyskiwane regularne przychody. Prowadzone są intensywne działania zmierzające do sprzedaży składników masy upadłości, lecz nie przynoszą one oczekiwanych rezultatów. Zatem kwota 237,00 zł wystarczy na uiszczenie wpisu w sprawie, nie może być jednak na ten cel przeznaczona bez uszczerbku dla postępowania upadłościowego. Syndyk wskazał, że ponosi miesięczne koszty postępowania w wysokości ok. 18.447,52 zł, na które składają się m.in. podatki od nieruchomości, czynsze najmu lokali, energia, telefony, delegacje pracowników, wynagrodzenie zleceniobiorców, ZUS od działalności Syndyka. Syndyk zauważył, że wniósł o częściowe zwolnienie od kosztów sądowych w ok. 10 innych sprawach, w których wpisy sądowe wynoszą łącznie ok. 2000,00 zł, a więc przekraczają środki masy upadłości. Z oświadczenia o majątku i dochodach wynika, że wysokość kapitału zakładowego Spółki wynosi 1.000.000 zł, wartość środków trwałych - 4.178.877,00 zł (wg bilansu za ostatni rok), ostatni rok obrotowy przyniósł stratę w wysokości 277.624,21 zł, zaś stan dwóch rachunków bankowych na koniec miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku wyniósł łącznie 39,17 zł. W rubryce nr 10 Syndyk wykazał działkę zabudowaną w G., działkę niezabudowaną w Z. oraz działkę zabudowaną w J. Do wniosku załączono kserokopie: wyciągów z rachunków bankowych, raportów kasowych, aktualizacji opisu i oszacowania wartości przedsiębiorstwa, wydruków z ksiąg wieczystych, a także sprawozdania finansowego za 2013 r., obejmującego wprowadzenie, bilans oraz rachunek zysków i strat.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00