Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Olsztynie z dnia 17 października 2014 r., sygn. II SA/Ol 889/14

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 17 października 2014r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Nadleśnictwa na czynność Starosty w przedmiocie pomniejszenia kwoty czynszu za dzierżawę obwodów łowieckich postanawia 1. odrzucić skargę 2. zwrócić skarżącemu kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu uiszczonego wpisu sądowego

Uzasadnienie

Nadleśnictwo "[...]" reprezentowane przez r.pr. B. S. wystąpiło ze skargą na czynność Starosty "[...]" polegającą na pomniejszeniu kwoty czynszu za dzierżawę obwodów łowieckich należnej Nadleśnictwu "[...]" o koszty manipulacyjne i wniosło o stwierdzenie bezskuteczności tej czynności oraz uznanie obowiązku Starosty "[...]" polegającego na przekazaniu Nadleśnictwu całej kwoty czynszu dzierżawy obwodów łowieckich odpowiadającego powierzchni państwowych gruntów leśnych tj. "[...]" zł. W uzasadnieniu skargi podano, że pismem z dnia ‘[...]" Starosta poinformował Nadleśnictwo, że w wyniku rozliczenia dzierżawy obwodów łowieckich za 2014r. przekaże kwotę "[...]" zł, co stanowi kwotę uzyskana od kół łowieckich pomniejszony o odprowadzony podatek VAT oraz koszty manipulacyjne w wysokości 5%. Wskazano, że pismem z dnia "[...]" wezwano Starostę do usunięcia naruszenia prawa, lecz w odpowiedzi Starosta odmówił przekazania żądanej kwoty. Podniesiono, że Nadleśnictwo nie wydzierżawia obwodów łowieckich od Starosty, lecz obwody łowieckie są dzierżawione przez koła łowieckie. Podniesiono, że czynsz za dzierżawę obwodów łowieckich jest uzyskiwany w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej. W ocenie strony skarżącej potrącanie kosztów manipulacyjnych byłoby zasadne, gdyby czynsz dzierżawny był uzyskiwany na rzecz budżetu państwa, a nie na rzecz nadleśnictw, jak i gmin, o czym stanowi art. 31 ust. 1 i 2 Prawa łowieckiego. Nadleśnictwa nie są państwowymi jednostkami budżetowymi. Podniesiono, że przepisy odrębne mogą wyłączyć możliwość potrącenia kosztów manipulacyjnych z dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa, lecz Prawo łowieckie nie zawiera takiego wyłączenia. Ponadto czynsz dzierżawny nie należy do dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa, a w związku z tym w ogóle nie podlega regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00