Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 października 2014 r., sygn. III SA/Kr 1008/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie WSA Dorota Dąbek WSA Hanna Knysiak-Molczyk Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2014 r. sprawy ze skarg G. P. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 28 maja 2013r. nr [....] z dnia 2 lipca 2013r. nr [....] z dnia 28 maja 2013r. nr [....] z dnia 28 maja 2013r. nr [....] z dnia 24 maja 2013r. nr [....] w przedmiocie zasiłku celowego I. skargi oddala, II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na rzecz adwokata A. Ż. - Kancelaria Adwokacka, ul. [....] tytułem zwrotu kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu kwotę 1200 zł (słownie: tysiąc dwieście złotych) podwyższoną o podatek od towarów i usług przewidziany dla tego rodzaju czynności.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta odmówił przyznania G. P. zasiłków celowych z pomocy społecznej na następujące potrzeby:

- decyzją z dnia [.....] 2013 r., nr [.....] na zakup środków czystości,

- decyzją z dnia [....] 2013 r., nr [....] na zakup żywności na przygotowanie jednego posiłku dziennie w wysokości 45 zł za 9 dni w kwietniu 2011 r.,

- decyzją z dnia [.....] 2013 r., nr [.....] na zakup leków,

- decyzją z dnia [....] 2013 r., nr [.....] na uregulowanie opłat za hotel,

- decyzją z dnia [.....] 2013 r., nr [.....] na zakup żywności na przygotowanie jednego posiłku dziennie w wysokości 45 zł za 9 dni w maju 2011 r.

W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji wskazał, że w powyższych sprawach były już wydawane decyzje organów obydwu instancji, które zostały uchylone prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2012 r., sygn. akt: III SA/Kr 1524/11.

W uzasadnieniu powyższego wyroku WSA wskazał, że w aktach sprawy brakuje dokumentów, na które powoływały się organy, z których wynika, że na fundusz remontowy należącego do skarżącego lokalu w L. wpłacana jest przez najemcę tego lokalu kwota 60 zł, która w konsekwencji składa się na dochód skarżącego. Brakuje również umowy najmu lokalu. W zakresie rozumienia istoty kontraktu socjalnego, Sąd w nawiązaniu do stanowiska orzecznictwa wyraził pogląd, zgodnie z którym umowa ta "musi uwzględniać zasady wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz warunki, na jakich ustala się poszczególne świadczenia. Istotne jest, że ustawa o pomocy społecznej nie odsyła do uregulowań Kodeksu cywilnego i nie przewiduje równości kontrahentów, w tym także w określaniu jej treści. (...) Ostateczny kształt kontraktu socjalnego co do jego treści należy do organu pomocy społecznej". Sąd wskazał, że w aktach sprawy brakuje dokumentu, który byłby projektem kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej i stwierdził, że "przy ponownym rozpoznaniu sprawy, organy powinny skompletować całość brakującej dokumentacji i na tej podstawie ustalić stan faktyczny. Dopiero tak ustalony stan faktyczny sprawy powinien stanowić podstawę rozważań o przyznaniu lub odmowie przyznania zasiłków celowych i zasiłku okresowego. Ponadto organy powinny ustosunkować się do twierdzeń skarżącego dotyczących braku w umowach najmu obowiązku uiszczania opłaty na fundusz remontowy, a także braku uchwały wspólnoty mieszkaniowej nieruchomości należącej do skarżącego odnośnie powołania funduszu remontowego. Organy powinny także przedstawić skarżącemu sporządzony projekt kontraktu socjalnego".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00