Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 1 października 2014 r., sygn. II SA/Gd 324/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Jadwiszczok (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski Protokolant Sekretarz sądowy Izabela Adamowicz po rozpoznaniu w dniu 1 października 2014 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi A Spółki z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 19 marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie odroczenia terminu płatności opłaty podwyższonej za korzystanie ze środowiska oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z 19 marca 2014 r., po rozpatrzeniu odwołania Sp. z o.o., od decyzji z 2 stycznia 2013 r. wydanej z upoważnienia Marszałka Województwa w sprawie odmowy odroczenia terminu płatności opłaty podwyższonej w wysokości 171.539,27 zł za II półrocze 2011 r. za korzystanie ze środowiska z tytułu wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza bez wymaganego pozwolenia, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu SKO wskazało, że wnioskiem z dnia 30 stycznia 2012 r. Sp. z o.o. wystąpiły do Marszałka Województwa o odroczenie na okres 4 lat terminu płatności opłaty podwyższonej w wysokości 171.539,27 zł za II półrocze 2011 r. z tytułu wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza bez wymaganego pozwolenia.

Organ I instancji, po ponownym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, decyzją z 2 stycznia 2013 r. odmówił wnioskodawcy odroczenia terminu płatności przedmiotowej opłaty.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji, opisując szczegółowo przebieg dotychczasowego postępowania w sprawie stwierdził, że brak jest przesłanek do odroczenia opłaty podwyższonej. Podniósł, że przyczyną wskutek której powstał obowiązek ponoszenia opłaty podwyższonej był brak wymaganego pozwolenia emisyjnego dla nowej kotłowni, wynikający z przeświadczenia wnioskodawcy, że realizując inwestycję polegającą na likwidacji starej i budowie nowej kotłowni, nie musi ubiegać się o nowe pozwolenie emisyjne, skoro posiada już pozwolenie dotyczącej "starej" kotłowni. Wymierzenie opłaty podwyższonej nie nastąpiło więc w związku z przekroczeniem standardów emisyjnych bądź też innego rodzaju negatywnym oddziaływaniem na środowisko. W ocenie organu i instancji realizowane przez wnioskodawcę przedsięwzięcie, którego końcowym terminem realizacji, zgodnie z przedstawionym harmonogramem jest rok 2015, nawet przy założeniu, że przyczyni się do poprawy stanu środowiska poprzez obniżenie emisji, nie pozostaje w żadnym związku przyczynowo - skutkowym z przyczyną wymierzenia opłaty podwyższonej. Organ I instancji podkreślił, że z treści art. 317 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska wynika, że inwestycja podejmowana w celu usunięcia przyczyn ponoszenia podwyższonych opłat z tytułu korzystania ze środowiska powinna być "w toku", co oznacza, że na dzień złożenia wniosku proces inwestycyjny nie został jeszcze zakończony, poza tym realizowana jest zgodnie z planem, bez żadnych opóźnień. W przedmiotowej sprawie na dzień złożenia wniosku (30 stycznia 2012 r.) nie było realizowane żadne przedsięwzięcie, które miało na celu usunięcie przyczyny ponoszenia opłaty podwyższonej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00