Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 8 października 2014 r., sygn. II SA/Bd 787/14

 

Dnia 8 października 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz Sędziowie: sędzia WSA Wojciech Jarzembski (spr.) sędzia WSA Leszek Tyliński Protokolant: Starszy sekretarz sądowy Jakub Jagodziński po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 8 października 2014 roku sprawy ze skargi Zakładu A Sp. z o.o. w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie opłat za korzystanie ze środowiska oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia ... 2013 r. ... Marszałek Województwa K.-P. na podstawie art. 288 ust. 1 pkt 2, art. 276 ust. 1, art. 293 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. z 2013 r., poz. 1232), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 marca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. Nr 106, poz. 723), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 października 2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. Nr 196, poz. 1217), pkt 2 obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na 2010 r. (M.P. Nr 57, poz. 780) oraz art. 104 Kpa, określił Zakładowi Usług Komunalnych "A" sp. z o.o. opłaty podwyższone za korzystanie ze środowiska z tytułu składowania odpadów na składowisku odpadów w G. G.: ... 2008 r. - ... zł, ... 2009 r. - ... zł, ... 2009 r. - ... zł, ... 2010 r. - ... zł z odsetkami i orzekł o obowiązku zapłaty zakreślając termin, wskazując, że przesłanką podwyższonych opłat jest brak ważnej decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska.

W odwołaniu pełnomocnik Spółki, domagając się uchylenia w całości ww. decyzji i umorzenia postępowania lub jej uchylenia i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji zarzucił naruszenie: art. 293 ust. 1 i 7 w zw. z art. 276 ww. ustawy Prawo ochrony środowiska w zw. z art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach - poprzez bezprawne nałożenie obowiązku uiszczenia opłaty podwyższonej; odpady składowane były w oparciu o ważną decyzję zatwierdzającą instrukcję eksploatacji składowiska, a Marszałek mimo wniosku "A" nie dopełnił obowiązku jej przeniesienia; art. 7, art. 77 ust. 1 i art. 107 § 1 Kpa - poprzez zaniechanie pełnego przedstawienia i wyjaśnienia stanu faktycznego polegające na niewyjaśnieniu dlaczego ww. wniosek nie został rozpoznany oraz nie wyjaśnieniu przyczyn nie przeniesienia tej decyzji, a także pominięcie pisma Marszałka z dnia ....2009 r. w odpowiedzi na wniosek o przeniesienie decyzji, w którym Marszałek powołując błędną podstawę prawną, zamiast przeniesienia decyzji poucza o możliwości wnioskowania o nową decyzję; art. 1 i 2 Konstytucji oraz art. 8 i 9 Kpa w zw. z art. 86 Konstytucji i art. 275, art. 284 ust. 1 i art. 293 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska poprzez "odmowę ochrony prawnej" podmiotowi działającemu w zaufaniu do organu, który przez cały okres eksploatacji instalacji, również podczas kontroli, nie informował "A" o konsekwencjach prawnych jakie niesie nie przeniesienie decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska, a następnie po kilku latach działalności naliczył opłatę podwyższoną za brak przeniesienia decyzji, co koliduje z konstytucyjną zasadą sprawiedliwości społecznej oraz z zasadami praworządnego państwa prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00