Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 września 2014 r., sygn. II SA/Wr 343/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Olga Białek, Sędziowie Sędzia WSA - Ireneusz Dukiel, Sędzia WSA - Mieczysław Górkiewicz (spr.), , Protokolant asystent sędziego - Wojciech Śnieżyński, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 września 2014 r. sprawy ze skarg S. oraz S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia .. w przedmiocie określenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia pod nazwą "B. oddala skargi.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 31 lipca 2013 r. Prezydent W. na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 82 i art. 85 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 obecnie Dz.U. z 2013 r., poz. 1235) oraz § 3 ust. 1 pkt 60, 7, 34, 61, 68, 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397) ustalił na rzecz inwestora - Gminy W.środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. "B". W pkt. I rozstrzygnięcia określono rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia: Planowana inwestycja polegająca na budowie drogi o długości ok. 3,5 km wraz z przekroczeniem rzeki O. i O.położona jest we wschodniej części W.. Droga połączy osiedla B. i S. z południowymi obszarami miasta z pominięciem zatłoczonego centrum i ruchliwych ciągów ulicznych. Trasa nawiązuje do układu jezdni i wiaduktów istniejącego węzła ul. K. i al. A.Trasa przecina w jednym poziomie ul. K. O. oraz ul. E. D.. Dalej jadąc w kierunku północnym, aż do skrzyżowania z ul. A. M., trasa usytuowana jest wzdłuż istniejącej ul. .... Zakres inwestycji obejmuje m.in. przebudowę węzła na ul. K. i A.oraz budowę skrzyżowań z ul. K., M., K. O., E. D. i A. M.. Wskazano parametry techniczne inwestycji: długość trasy głównej ok. 3,5 km klasa ulicy Z (1x2) - projektowana trasa zbiorcza, prędkość projektowa 50 km/h, szerokość pasów ruchu (trasa zbiorcza) 3,5 m, chodników 1,5-2,5 m, ścieżek rowerowych 2,0-3,5m. Przewidziano budowę wiaduktu nad ul. W., mostu nad rzeką O., mostu wraz z estakadą nad rzeką O. przechodzącego w wiadukt nad ul. M., wiaduktu nad ul. B. B., przejść tunelowych pieszo-rowerowych i murów oporowych. Wskazano, że trasa w przeważającej części znajduje się na obszarze miasta objętym planami miejscowymi. W pkt. II ustalono warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. W szczególności przewidziano wymóg współdziałania ze specjalistami - ornitologiem, chiropterologiem i entomologiem oraz zwrócono uwagę na wymóg uzyskania zezwolenia, o którym mowa, w art. 56 ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r., poz. 627). Przewidziano wprowadzenie na całym odcinku projektowanej trasy zakazu ruchu ciężkiego. W pkt. III ustalono wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji z art. 72 ust. 1 ustawy (sposób wykonania mostów, wykonanie ekranów przyrodniczych ochronnych według szczegółowych parametrów i określonej lokalizacji, wykonanie systemu przejść dla płazów i ogrodzeń ochronno-naprowadzających, budowa ekranów akustycznych lub przegród antywibracyjnych, opracowanie dokumentacji hydrologicznej itp.). W pkt. IV ustalono warunki wykonania kompensacji przyrodniczej w szczegółowo określonym zakresie, we współdziałaniu ze specjalistami dendrologiem, zoologiem, fitosocjologiem, botanikiem i z zakresu biologii nietoperzy, a także herpetologiem. W pkt. V przewidziano monitoring dot. nietoperzy i płazów oraz kontrolne pomiary hałasu w środowisku. W pkt. VI nakazano sporządzić analizę porealizacyjną w zakresie ochrony akustycznej (przed hałasem i drganiami). W załączniku nr 1 wskazano działki objęte inwestycją, zaś w załączniku nr 2 charakterystykę planowanego przedsięwzięcia.