Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 16 września 2014 r., sygn. II SA/Bd 307/14
Dnia 16 września 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Wichrowski Sędziowie: sędzia WSA Elżbieta Piechowiak sędzia WSA Grzegorz Saniewski (spr.) Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Cisewski po rozpoznaniu w II Wydziale na rozprawie w dniu 16 września 2014 roku sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. w T. na decyzję [...] Inspektora Transportu Drogowego w W. z dnia [...]r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...][...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, na podstawie art. 92a ust. 1 oraz art. 93 ust. 1, 6, 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265, zwanej w skrócie "u.t.d.") nałożył na skarżącą spółkę [...] Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 5.000 zł.
W oparciu o dokonaną kontrolę organ ustalił, że w dniu 31 października 2013 r. autobus skarżącej spółki, który wykonywał przewóz osób w ramach krajowego regularnego przewozu osób na linii regularnej[...], nie posiadał bocznej tablicy kierunkowej.
Organ wskazał na art. 18b ust. 1 u.t.d. zgodnie z którym przewozy regularne w krajowym transporcie drogowym wykonywane są według m.in. zasady, że do przewozu używane są wyłącznie autobusy odpowiadające wymaganym ze względu na rodzaj przewozu warunkom technicznym. Stosownie do § 18 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32 poz. 262, ze zm., zwanego dalej "rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r."), autobus regularnej komunikacji publicznej powinien być wyposażony w tablice kierunkowe, przy czym § 21 ust. 1 rozporządzenia precyzuje, że powinna to być tablica czołowa i boczna.
W tej sytuacji organ, biorąc pod uwagę brak bocznej tablicy kierunkowej, uznał, że miało miejsce wykonywanie przewozu autobusem, który nie odpowiada wymaganym warunkom technicznym ze względu na rodzaj wykonywanego przewozu regularnego, co stosownie do art. 92a ust. 1 u.t.d. i lp. 2.5.1. załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym podlega karze pieniężnej w wysokości 5.000 zł.