Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Sz 341/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski, Sędzia WSA Barbara Gebel (spr.), Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2014 r. sprawy ze skargi Spółki A. na uchwałę Rady Miejskiej w Gościnie z dnia 5 grudnia 2013 r. nr XXXVI/251/13 w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Gościno oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Gościcinie uchwałą Nr XXXVI/251/13 z dnia 5 grudnia 2013 r., podjętą na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 645) oraz art. 24 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", odmówiła zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie gminy Gościno na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2014 r., wskazanych przez Spółkę A we wniosku złożonym dnia 21 października 2013 r. Powodem podjęcia takiej uchwały było sporządzenie taryfy niezgodnie z przepisami (§ 1 uchwały).
W uzasadnieniu uchwały wskazano, że ww. wniosek Spółki o zatwierdzenie taryf oceniono jako przygotowany niezgodnie z przepisami ustawy oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2006 r., Nr 127, poz. 886), zwanego dalej "rozporządzeniem".
W zakresie weryfikacji celowości ponoszenia kosztów organ uznał,
że przygotowana przez Spółkę kalkulacja cen za wodę i ścieki nie zapewnia eliminacji subsydiowania skrośnego, tj. pokrywania kosztów dotyczących jednego rodzaju prowadzonej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działalności gospodarczej lub jednej z grup taryfowych odbiorców usług przychodami pochodzącymi z innego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej lub od innej taryfowej grupy odbiorców, dla dwóch rodzajów kosztów, tj. kosztów opłat za korzystanie ze środowiska oraz kosztów odczytu wodomierza lub urządzenia pomiarowego.