Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Ol 748/14

 

Dnia 5 sierpnia 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant Referent-Stażysta Marta Kudła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 sierpnia 2014 roku sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 28 lutego 2014r. - skierowaną do A. K. - Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy ustalił wysokość opłaty za pobyt ojca - A. K. w Domu Pomocy Społecznej "A" z siedzibą w R. w okresie: od 5 lipca 2013r. do 31 lipca 2013r. w wysokości 733,59 zł; od 1 sierpnia 2013r. do 31 stycznia 2014r. w wysokości 842,23 zł miesięcznie; od 1 lutego 2014r. do nadal w wysokości 864,42 zł miesięcznie oraz nakazał A. K. wpłatę zaległej kwoty w wysokości 5.786,97 zł z tytułu opłat za pobyt ojca A. K. w Domu Pomocy Społecznej "A" wniesionych zastępczo przez Gminę za okres od 5 lipca 2013r. do 31 stycznia 2014r. na rachunek bankowy Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy w terminie do dnia 28 marca 2014r. W uzasadnieniu wskazano, że na podstawie decyzji z dnia 4 lipca 2013r. A. K. został skierowany do Domu Pomocy Społecznej "A" w R.. Z tego tytułu ustalono dla niego odpłatność za pobyt od dnia 5 lipca 2013r. w w/w DPS w wysokości 70% jego dochodu. Kwota przez niego uiszczana nie pokrywa pełnego kosztu pobytu, który wynosi 3.100,00 zł. W związku z tym zgodnie z art. 61 ust. 2b ustawy o pomocy społecznej Gmina począwszy od dnia 5 lipca 2013r. ponosi zastępczo opłatę stanowiącą różnicę między średnim kosztem utrzymania w DPS a opłatą wnoszoną przez osoby, o których mowa w art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o pomocy społecznej. Podano, że w toku przeprowadzonego postępowania ustalono, że A. K. jest osobą zobowiązaną do wnoszenia opłaty, zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 lit. b) ustawy o pomocy społecznej, gdyż jest zstępnym (synem) A. K. i posiada dochód na osobę w rodzinie, który jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, a kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie jest niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie. Wskazano, że osoby zaliczone do kategorii osób, o których stanowi art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej (do których zaliczony jest również A. K.) ponoszą odpowiedzialność za pobyt w DPS na podstawie zawartej umowy przewidzianej w treści art. 103 ust. 2 ustawy. Jednakże A. K. nie podpisał umowy podając, że wysokość opłaty w niej wskazana nie odpowiada jego możliwościom płatniczym. Wyjaśniono, że wysokość opłaty wskazana w umowie została ustalona zgodnie z art. 61 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy o pomocy społecznej, czyli po wniesieniu opłaty w dyspozycji zobowiązanego pozostaje kwota dochodu, która nie jest niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie. Ponadto wysokość ustalonej opłaty łącznie z opłatą wnoszoną przez mieszkańca nie przekracza wysokości kwoty średniego miesięcznego kosztu utrzymania w danym DPS. Wskazano, że ustalenie wysokości opłaty za pobyt w DPS jest obowiązkiem organu administracji i w tym zakresie organ nie dysponuje swobodą działania, co stanowi odmienność z unormowaniem zamieszczonym w ust. 1 art. 103 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto ustalona wysokość opłaty jaką strona jest zobowiązana wnosić za pobyt ojca w DPS nie jest oparta na przekonaniu organu, lecz wynika z obowiązku organu oraz uwzględnia okoliczności faktyczne, które zostały ustalone w przeprowadzonym postępowaniu dowodowym. Podano, że strona prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z matką. Na dochód rodziny składa się wynagrodzenie z pracy strony w wysokości 3.014,50 zł netto i wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji publicznej w wysokości 485,10 zł netto oraz renta matki wraz z dodatkiem pielęgnacyjnym w wysokości 920,85 zł netto. Łączny dochód rodziny wynosi 4.420,45 zł, co w przeliczeniu na osobę w rodzinie wynosi 2.210,23 zł. Przy czym wskazano, ze w wyniku aktualizacji wywiadu alimentacyjnego z dnia 17 lutego 2014r. ustalono, ze łączny dochód rodziny w styczniu 2014r. wynosił 4464,83 zł, a na osobę w rodzinie kwota ta stanowiła 2232,42 zł. Wobec powyższego w ocenie organu zobowiązany znajduje się w sytuacji osobistej oraz materialnej (dochodowej i majątkowej) pozwalającej na ponoszenie opłaty za pobyt ojca w DPS w ustalonej zgodnie z przepisami wysokości. Odnośnie obowiązku zwrotu wydatków zastępczo poniesionych przez gminę wskazano, ze od dnia umieszczenia A. K. w DPS gmina wnosi zastępczo kwotę stanowiącą różnicę miedzy oplatą za pobyt mieszkańca a kwotą uiszczaną przez osobę zobowiązaną. Powołując się na orzecznictwo podano, ze możliwość ustalenia tej należności w drodze decyzji administracyjnej nie budzi wątpliwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00