Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Gd 342/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Wanda Antończyk, Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Diana Wojtowicz, po rozpoznaniu w dniu 20 sierpnia 2014 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi S. M. na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia 17 kwietnia 2014 r., nr L.dz. [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia 20 marca 2014 r., nr L.dz. [...], 2. zasądza od Rektora Uniwersytetu na rzecz skarżącego S. M. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 6 marca 2014 r. S. M. zwrócił się do Rektora Uniwersytetu o udzielenie w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj.: Dz. U. z 2014 r., poz. 782) informacji czy po dniu 1 września 2013 r. Uniwersytet zawarł umowy (bez względu na ich nazwę i formę) z przedsiębiorcami, przewidujące dokonanie zapłaty przez Uniwersytet na rzecz tych przedsiębiorców za prace lub dostawy wykonane przez nich w związku z inwestycją polegającą na realizacji budynków nowego Wydziału Chemii U przez Konsorcjum firm "A", "B" Sp. z o. o. oraz "C" GmbH na podstawie umowy nr [...] z dnia 14 05.2010 r. oraz wskazanie nazw, pod jakimi prowadzą działalność przedsiębiorcy, z którymi Uniwersytet zawarł takie umowy, umowy, dat zawarcia tych umów oraz kwot jakie zostały wypłacone lub będą wypłacone przedsiębiorcom na ich podstawie.
Decyzją z dnia 20 marca 2014 r. działający z upoważnienia Rektora Uniwersytetu Kanclerz, na podstawie art. 1 ust. 1, art. 5 ust. 2, art. 17 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, odmówił udostępnienia informacji publicznej wskazanej we wniosku z dnia 6 marca 2014 r. W uzasadnieniu wyjaśniono, że żądane informacje nie mogą być udostępnione ze względu na fakt, że stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa Uniwersytetu, która podlega ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 powołanej ustawy. Wskazano, że Uniwersytet podjął wszelkie działania, ażeby informacje, jakich domaga się wnioskodawca, w tym treść oraz strony ewentualnych umów, utrzymać w tajemnicy i traktować jako tajemnicę przedsiębiorstwa.