Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 2 lipca 2014 r., sygn. I SA/Lu 156/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Fita, Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca),, Sędzia WSA Krystyna Czajecka-Szpringer, Protokolant Sekretarz sądowy Kamil Rutkowski, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 2 lipca 2014 r. sprawy ze skargi C.N. i B. "Ż" spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności odwołania - oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej jako organ) stwierdziło niedopuszczalność odwołania A. (w dalszej części uzasadnienia jako spółka) na decyzję Prezydenta Miasta z dnia 20 sierpnia 2013 r., nakładającą na spółkę obowiązek zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczaniem wraz z odsetkami.

Organ uzasadniał, że decyzja organu pierwszej instancji została wydana w sprawie mającej za przedmiot wykorzystanie dotacji. Zdaniem Prezydenta Miasta, dotacja została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem. Wobec tego organ zwrócił uwagę, że w myśl art. 60 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 13.885 ze zm. - dalej jako u.f.p.) środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym są m.in. kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadkach określonych w niniejszej ustawie. Zgodnie zaś z art. 67 u.f.p. do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60, nieuregulowanych niniejszą ustawą, stosuje się przepisy ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.13.267 ze zm. - w dalszej części uzasadnienia jako k.p.a.) i odpowiednio przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U.12.749 ze zm.). Wobec tego, jak wyjaśniał organ, odwołanie spółki od decyzji organu pierwszej instancji należało ocenić zgodnie z przepisami k.p.a. Stosownie do art. 134 k.p.a. w stadium wstępnym postępowania odwoławczego organ podejmuje czynności mające na celu ustalenie czy odwołanie jest dopuszczalne i czy zostało wniesione w terminie. W wypadku negatywnego wyniku czynności wstępnych, organ wydaje postanowienie, w którym, w zależności od przedmiotu i treści poczynionych ustaleń, stwierdzi bądź niedopuszczalność odwołania, bądź uchybienie terminowi do jego wniesienia. Przesłanka niedopuszczalności odwołania obejmuje zróżnicowaną grupę przyczyn zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Podstawowe przyczyny niedopuszczalności odwołania natury przedmiotowej to: nieistnienie w sensie prawnym przedmiotu zaskarżenia, tj. nieistnienie decyzji w znaczeniu prawnym, np. ze względu na jej niedoręczenie; niezaskarżalność określonych rodzajów decyzji; ostateczny charakter decyzji organu odwoławczego. Podmiotowy charakter mają natomiast przyczyny w postaci oczywistego braku po stronie określonego podmiotu legitymacji odwoławczej, niezdolności odwołującego się do czynności prawnych. Następnie organ wyjaśniał, że w świetle art. 127 § 1 i § 2 k.p.a. odwołanie służy stronie tylko od decyzji i, co do zasady, do organu wyższego stopnia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00