Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 30 lipca 2014 r., sygn. III SA/Kr 546/14
Prawo pomocy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym : Przewodniczący : Sędzia WSA Bożenna Blitek po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku A. K. o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adwokata w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 30 grudnia 2013 r. Nr [...] w przedmiocie skierowania na badania lekarskie postanawia: 1. odmówić zwolnienia skarżącego od kosztów sądowych, 2. ustanowić dla skarżącego adwokata, którego wyznaczy Okręgowa Rada Adwokacka
Uzasadnienie
W dniu 7 kwietnia 2014 r. (data prezentaty Sądu) skarżący A. K. złożył wniosek o przyznanie prawa pomocy przez zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adwokata. Skarżący podał, że pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z żoną. Na majątek skarżącego składa się dom o powierzchni ok. 120 m2, działka o powierzchni 12 arów, na której ten dom stoi oraz samochód VW Golf z 2005 r. Skarżący nie posiada zasobów pieniężnych. Miesięczne dochody swojego gospodarstwa domowego skarżący oszacował na ok. 2520 zł wyjaśniając, że składa się na to jego renta w wysokości ok. 920 zł oraz wynagrodzenia małżonki za pracę w wysokości ok. 1600 zł na rękę. Uzasadniając swoje starania skarżący wskazał, że nie zna się na prawie, ma wykształcenie zawodowe i nie stać go na adwokata ani na pokrycie kosztów sądowych. Skarżący dodał, że jest schorowany i na leki przeznacza ok. 400 zł miesięcznie. Ponadto jego żona pomaga córce, która jest na macierzyńskim i ma dwoje dzieci. Wezwany do uzupełnienia braków złożonego wniosku skarżący wyjaśnił, że miesięczne obciążenia związane z opłatami za dom kształtują się w graniach ok. 650-900 zł w tym: śmieci, gaz, podatek, opał (ponad 2000 zł rocznie), telefon, ubezpieczenie i przegląd auta. Oprócz tego zażywa leki, których koszt wynosi miesięcznie ok. 200 zł. Do wyjaśnień skarżący dołączył paragon za paliwo na 99 zł, paragon za węgiel na 2408,70 zł, kopię informacji o wysokości opłat za śmieci 90 zł/kwartał, kopie blankietów opłat za prąd po 213,18 zł, kopie faktur za gaz na kwoty 156,27 zł, 93,58 zł, 95,77 zł, faktury za leki na kwoty 72,52 zł, 47,97 zł, 55,67 zł oraz kopię ubezpieczenia samochodu na 265 zł.