Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 18 czerwca 2014 r., sygn. VIII SA/Wa 475/14

Prawo pomocy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Artur Kot po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2014 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy z wniosku Gminy M. o przyznanie prawa pomocy w zakresie zwolnienia od kosztów sądowych ze skargi Gminy M. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2014 r. znak [...] w przedmiocie rozłożenia na raty należności z tytułu nienależnie uzyskanej oświatowej subwencji ogólnej za lata 2005 - 2009 postanawia : odmówić przyznania prawa pomocy.

Uzasadnienie

Pismem z [...] marca 2014 r. Gmina M. (dalej: "skarżąca" lub "gmina") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na powołaną wyżej decyzję Ministra Finansów z [...] lutego 2014 r. Jednocześnie wystąpiła

o przyznanie prawa pomocy w zakresie obejmującym zwolnienie od kosztów sądowych.

W oświadczeniu o majątku i dochodach skarżąca wskazała wartość środków trwałych ([...] zł), wysokość zysku za ostatni rok obrotowy według bilansu ([...] zł) oraz wysokość środków finansowych zgromadzonych na rachunku bankowym ([...] zł). Gmina podniosła, że jako jednostka samorządowa realizuje zadania o charakterze publicznym na rzecz mieszkańców, zarówno zlecone z mocy ustawy, jak i własne z wielu dziedzin m.in. oświaty, pomocy społecznej, ochrony zdrowia, gospodarki wodno - ściekowej, zbiórki odpadów komunalnych. Na realizację tych zadań gmina otrzymuje subwencje i dotacje z budżetu państwa oraz gromadzi własne dochody. Jednak z uwagi na stale zwiększający się zakres jej zadań i olbrzymie potrzeby zarówno w sferze społecznej, jak i infrastrukturalnej, wielkość budżetu nie pozwala na ich pełną realizację i nie daje zadowolenia społecznego. Do obowiązków gminy należy zatem racjonalne, oszczędne i celowe gospodarowanie środkami publicznymi. Wniesienie opłaty sądowej stanowi bardzo duży wydatek dla wiejskiej gminy z niewielkim budżetem. Skarżąca podkreśliła, że posiada zadłużenie ([...] zł) z tytułu kredytów i pożyczek, które w bieżącym roku wzrośnie do kwoty [...] zł z powodu realizowanych zadań inwestycyjnych. Uiszczenie zaś opłaty sądowej w niniejszej sprawie jeszcze bardziej pogłębi deficyt gminy. Wskazała, że dochody gminy na 2014 r. zaplanowano w kwocie [...] zł, wydatki na [...] zł, deficyt w wysokości [...] zł uwzględnia zaś zgromadzone środki na rachunku bankowym z [...] grudnia 2013 r. W związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych skarżąca zawarła umowy, z których zobowiązania bieżącego roku wynoszą [...] zł. W wyniku poniesionych przez rolników strat na skutek zeszłorocznego gradobicia gmina zastosowała ulgi w spłacie podatku rolnego, co spowodowało uzyskanie mniejszych wpływów do budżetu gminy, jak również zmniejszenie subwencji w roku bieżącym. Zatem w stosunku do obowiązkowych zadań gminy jej budżet jest bardzo mały. Realizację części zadań musiała przesunąć na rok następny z powodu braku środków finansowych. Gmina posiada rezerwę na nieprzewidziane wydatki związane z powodzią, jednakże ostateczna decyzja o rozdysponowaniu rezerwy ogólnej może być podjęta po ustąpieniu ryzyka związanego z powodzią (tj. wrzesień, październik). Zaznaczyła przy tym, że realizacja poprzednio uchwalonych budżetów wskazuje, że środki te są niewystarczające.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00