Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 czerwca 2014 r., sygn. IV SA/Wa 324/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Łukasz Krzycki (spr.), Sędziowie sędzia WSA Anna Falkiewicz-Kluj, sędzia WSA Agnieszka Wójcik, Protokolant st. ref. Marcin Lesner, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2014 r. sprawy ze skargi H. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji i stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa - oddala skargę -
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy, na podstawie art. 138 §. 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), zwanej dalej "K.p.a.", decyzję z [...] czerwca 2013 r., zgodnie z którą stwierdzono wydanie orzeczenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] marca 2012 r. z naruszeniem prawa oraz odmówiono jego uchylenia, gdyż - w wyniku wznowienia postępowania - mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie dotychczasowej. Aktem z 2012 roku, którego uchylenia odmówiono, utrzymano w mocy decyzję tego samego organu z [...] października 2011 r. o określeniu wysokości zobowiązania H. (zwanej dalej Spółka") z tytułu opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za 2006 rok, na kwotę 5 070 500 zł.
Organ wskazał, w kontekście wznowienia postępowania, że naruszenie prawa polegało na wydaniu decyzji z 2012 roku przez pracownika (pełnił funkcję Zastępcy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska), który podlegał wyłączeniu stosownie do art. 24 § 1 pkt 5 K.p.a.
Wywodząc, że w wyniku wznowienia postępowania zapaść mogło jedynie orzeczenie tożsame, przywołano następujące uwarunkowania faktyczne i prawne sprawy:
- z art. 11 ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202) zwanej dalej "ustawą o recyklingu pojazdów", w wersji obowiązującej w chwili powstania z mocy prawa zobowiązania Spółki za brak sieci w 2006 roku wynika, że wprowadzający pojazd do obrotu, taki jak Spółka, jest obowiązany zagwarantować sieć zbierania pojazdów, obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, położonych w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu; wprowadzający pojazd może zapewnić sieć na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu,