Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. III SA/Po 1649/13
Dnia 24 czerwca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Fornalik WSA Mirella Ławniczak Sędziowie WSA Szymon Widłak (spr.) Protokolant: st.sekr.sąd. Izabela Kaczmarczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 czerwca 2014 roku przy udziale sprawy ze skargi R. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] września 2013r., nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku od środków transportowych oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] września 2013 r., nr [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze K., po rozpoznaniu odwołania od decyzji Wójta Gminy B. z dnia [...] lipca 2013 r. w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od środków transportowych, utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Wójt Gminy B. decyzją z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...], odmówił R. G. zwrotu podatku od środków transportowych samochodów ciężarowych marki X o numerach rejestracyjnych [...], [...], [...].
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ podatkowy I instancji wskazał, że podatnik wnioskiem z dnia [...] czerwca 2013 r. zwrócił się z prośbą o zwrot podatku od środków transportowych, wskazując że wymienione powyżej pojazdy są przystosowane i przeznaczone do nauki jazdy, a zatem są pojazdami specjalnymi. W ocenie organu podatkowego, który powołał się na art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm., dalej: "u.p.o.l."), art. 2 pkt 36 i 37 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm., dalej: "P.r.d."), a także na rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczególnych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 37, poz. 968 ze zm.), pojazdy przystosowane do nauki jazdy nie są pojazdami specjalnymi ani też pojazdami używanymi do celów specjalnych. Zdaniem tego organu wiążące w tym względzie są zapisy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Wpis w dowodzie rejestracyjnym rodzaju samochodu ma charakter konstytutywny. Jego treść ma istotne (rozstrzygające) znaczenie również z punktu widzenia kwalifikowania pojazdu samochodowego, jako określonego rodzaju środka transportowego stanowiącego przedmiot opodatkowania podatkiem od środków transportowych. Sama modernizacja pojazdu w celu przekształcenia go w pojazd specjalny, bez zmiany danych dotyczących rodzaju pojazdu w dowodzie rejestracyjnym, nie powoduje, że samochód ciężarowy staje się pojazdem specjalnym zwolnionym z podatku od środków transportowych. Dowód rejestracyjny jest dokumentem urzędowym i stanowi dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone. Samochody do nauki jazdy mogą zatem skorzystać ze zwolnienia z podatku od środków transportowych wówczas, gdy z dowodu rejestracyjnego wynika, że są pojazdami specjalnymi.