Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 czerwca 2014 r., sygn. II SA/Ol 380/14

 

Dnia 3 czerwca 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Del. Sędzia SO Dorota Radaszkiewicz Protokolant Specjalista Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 czerwca 2014 roku sprawy ze skargi S. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.

Uzasadnienie

Po rozpatrzeniu wniosku S.F. z dnia 23 sierpnia 2013 r. o ustalenie warunków zabudowy, który wpłynął do organu w dniu 28 sierpnia 2013 r., Wójt Gminy decyzją z dnia [...] ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni wiatrowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr [...] położonej w miejscowości N., gm. K. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 59 ust. 1, art. 60 ust. 1 i 4, art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ze zm.) zwanej dalej: u.p.z.p.

W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 53 ust. 3 u.p.z.p. dokonano analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji. W trakcie postępowania uzyskano uzgodnienie z organami właściwymi w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz melioracji wodnych w odniesieniu do gruntów wykorzystywanych na cele rolne i leśne (art. 53 ust. 4 pkt 6 u.p.z.p.), a także uzyskano uzgodnienie z właściwym zarządcą drogi w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego - art. 53 ust. 4 pkt 9 u.p.z.p.

Od powyższej decyzji K.K. - właściciel sąsiedniej działki nr [...], wniósł odwołanie podnosząc, że decyzja została wydana z naruszeniem przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. Nr 164, poz. 1588) zwanego dalej: rozporządzeniem z dnia 26 sierpnia 2003 r. Wskazał, że pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. wnioskodawca cofnął swój wcześniejszy wniosek o wydanie warunków zabudowy i organ decyzją z dnia [...] umorzył postępowanie w tej sprawie. Jednak pismem z tego samego dnia, tj. 28 sierpnia 2013 r. wnioskodawca ponownie złożył wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie elektrowni wiatrowej na działce nr [...], a następnie decyzją z dnia [...] organ ustalił warunki zabudowy. Tymczasem w dniu 18 kwietnia 2013 r. odwołujący się złożył do organu wniosek o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie domu mieszkalnego jednorodzinnego oraz budynku gospodarczego na działce nr [...] i do dnia dzisiejszego w tej sprawie nie zostało wydane żadne rozstrzygnięcie. Poza tym odwołujący się stwierdził, że organ wydający decyzję nie załączył części graficznej analizy, o której mowa w § 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. i nie wyznaczył wokół działki budowlanej, której dotyczył wniosek o ustalenie warunków zabudowy, obszaru analizowanego. W ocenie odwołującego z części tekstowej analizy załączonej do decyzji wynika, że organ nie uwzględnił stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym planowana jest inwestycja, oraz skutków oddziaływania inwestycji na tereny sąsiednie, co jest naruszeniem art. 53 ust. 3 u.p.z.p. Z kolei w załączniku do wydanej decyzji środowiskowej z dnia [...] stwierdzono, że głównym sposobem zapobieżenia znacznemu oddziaływaniu elektrowni wiatrowej na środowisko jest wybór odpowiedniej lokalizacji (z dala od terenów zamieszkałych), tak jak ma to miejsce w analizowanym przypadku (odległość między najbliższą zabudową zagrodową a turbiną wiatrową zlokalizowaną na działce nr [...] wynosi ok. 350 m). Przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy organ posiadał wiedzę, że na terenie sąsiadującym z terenem planowanej budowy elektrowni wiatrowej planowana jest zabudowa zagrodowa w odległości mniejszej niż 350 m. Zatem organ powinien był wyznaczyć inną lokalizację dla budowy tej elektrowni lub odmówić wydania decyzji o warunkach zabudowy. Zdaniem odwołującego się, brak uwzględnienia zaleceń z załącznika decyzji środowiskowej podczas wydawania decyzji o warunkach zabudowy narusza art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1235) zwanej dalej: u.u.i.ś., i tym samym stanowi brak spełnienia warunku określonego w art. 61 ust. 1 pkt 5 u.p.z.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00