Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 maja 2014 r., sygn. III SA/Po 935/13
Dnia 8 maja 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędziowie WSA Mirella Ławniczak (spr.) WSA Szymon Widłak Protokolant: st. sekr. sąd. Janusz Maciaszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2014 roku przy udziale sprawy ze skargi "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział Zakład [...] w [...] (obecnie "B" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w [...]) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2013 roku nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2011 rok oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu 31 grudnia 2012r. "A" Oddział Zakład Gazowniczy w [...] złożyła w Urzędzie Gminy [...] wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 oraz o zwrot nadpłaty wraz z korektami deklaracji podatkowych za te lata. W uzasadnieniu wniosku podniesiono, iż kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe nie stanowią obiektu budowlanego lub obiekt budowlany stanowić będzie tylko ich część. Nie są one też budowlami. Oceny obiektów strona dokonała w oparciu o wykładnię art. 2 ust.1 pkt 3 ustawy-O podatkach i opłatach lokalnych oraz art.3 pkt 3 Prawo budowlane. Podkreślono, iż budowlą w rozumieniu tych ustaw będą konstrukcje trwale z gruntem związane tj. posiadające fundament. Natomiast w przypadku więc stacji redukcyjno-pomiarowych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości będą podlegały wyłącznie fundamenty , na których zostały posadowione urządzenia stacji redukcyjno-pomiarowej gazu. W przypadku zaś punktów pomiarowych, punktów redukcyjno-pomiarowych, urządzeń technicznych i pomiarowych, to są one urządzeniami technicznymi i nie stanowią budowli ani urządzeń budowlanych .
Decyzją z dnia [...] lutego 2013 roku, o sygn. [...] Wójt Gminy [...] określił podatnikowi wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości w kwocie 46 397,00 nie uwzględniając korekty deklaracji. W uzasadnieniu organ jednoznacznie sformułował twierdzenie, iż cała sieć gazowa wraz z kontenerowymi stacjami redukcyjno-pomiarowymi, punktami pomiarowymi, redukcyjno-pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi i pomiarowymi stanowią całość techniczno-użytkową , w związku z czym należy uznać je za budowlę. Wnioski zawarte w uzasadnieniu oparto o treść art.2 ust.1 pkt 3, art.1 a ust.1 pkt 2 ustawy-o podatkach i opłatach lokalnych oraz art.3 pkt 1 lit.b) ustawy-Prawo budowlane. W ocenie organu, gdyby ustawodawca uznał, iż niektóre elementy wchodzące w skład sieci gazowej ,między innymi te będące przedmiotem rozpoznania nie stanowiły budowli - wówczas wskazał by to wyraźnie w katalogu wyłączeń.