Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 maja 2014 r., sygn. II SA/Po 1290/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Kwiecińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 maja 2014 r. sprawy ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia (...) Nr (...) w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego; I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta S. z dnia (...) nr (...), II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia (...) lipca 2013 r., nr (...), Burmistrz Miasta S., działając na podstawie art. 2 ust. 2, art. 17, art. 23, art. 24 ust. 1 - 3, art. 25, art. 26, art. 30 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.), oraz art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm.), dalej "K.p.a.", odmówił przyznania A. M. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy w związku z opieką nad synem - M. M.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ I instancji wskazał, że ze złożonego przez wnioskodawczynię oświadczenia wynika, że wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne o pow. 6,20 ha fiz (2,6090 ha przeliczeniowych i z tego powodu podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu i społecznemu w KRUS. Mając na względzie uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 grudnia 2012 r., sygn. akt I OPS 5/12, gdzie wyjaśniono, że prowadzenie gospodarstwa rolnego przez rolnika stanowi negatywną przesłankę przyznania tej osobie świadczenia pielęgnacyjnego, organ I instancji uznał, że niemożliwe stało się przyznanie A. M. świadczenia pielęgnacyjnego.