Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. V SA/Wa 49/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Beata Krajewska, Sędzia WSA - Mirosława Pindelska, Sędzia WSA - Jarosław Stopczyński (spr.), Protokolant specjalista - Anna Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej L. na decyzję Ministra Finansów z dnia... października 2013 r. nr ... w przedmiocie zobowiązania do zwrotu części dotacji celowej pobranej z budżetu państwa w nadmiernej wysokości oddala skargę
Uzasadnienie
Po rozpatrzeniu odwołania Gminy Miejskiej L., od decyzji Wojewody W. z dnia ... maja 2012 r., nr ... wydanej w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa części dotacji celowej w kwocie ... zł.: Minister Finansów decyzją z dnia... października 2013 r., nr ...
1. uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej określenia terminu, od którego nalicza się odsetki w sprawie i rozstrzygając co do istoty sprawy w tym zakresie orzekł, że naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych następuje począwszy od dnia 13 grudnia 2011 r., do dnia dokonania zwrotu dotacji;
2. w pozostałej części utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
W uzasadnieniu własnej decyzji organ odwoławczy podniósł, że Wojewoda W. orzekł w przedmiocie zwrotu przez Gminę Miejską L. kwoty ... zł. stanowiącej pobraną z budżetu państwa w 2010 r. w nadmiernej wysokości część dotacji celowej na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym oraz w przedmiocie określenia terminu naliczania odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (tj. od dnia 1 marca 2011 r., - dnia przekazania Wojewodzie W. przez Najwyższą Izbę Kontroli informacji o niewywiązaniu się przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego z postanowień art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).
W ocenie strony, decyzja Wojewody W. rażąco narusza prawo, dlatego powinna być uchylona, ponieważ nie zaszły przesłanki do uznania, że Gmina zobowiązana była do finansowania stypendiów uczniowskich w wysokości co najmniej 20% kosztów realizowanego zadania. Zasada określona w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wskazuje, że finansowanie ze środków budżetu państwa zadań bieżących lub inwestycyjnych gmin nie może przekroczyć 80% ich wartości. Przepis ten określa, że od zasady tej istnieją wyjątki rangi ustawowej. Zdaniem Gminy wyjątek taki został określony w art. 90b ust. 1 ustawy o systemie oświaty.