Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 marca 2014 r., sygn. III SA/Wr 550/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia NSA Anna Moskała Sędzia WSA Jerzy Strzebinczyk Protokolant: starszy referent sądowy Renata Pawlak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 25 marca 2014 r. sprawy ze skargi J. K. R. na informację Marszałka Województwa D. z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej I. uchyla zaskarżoną informację z dnia [...] lutego 2013 r.; II. zasądza od Marszałka Województwa D. na rzecz skarżącego kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych kosztów postępowania; III. orzeka, że zaskarżona informacja nie podlega wykonaniu do dnia prawomocności wyroku.
Uzasadnienie
W dniu [...] października 2012 r. wpłynął do Urzędu Marszałkowskiego Województwa D. wniosek J. K. R. o dofinansowanie w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 - 2013", tytuł operacji "[...]". Jako cel operacji wskazano we wniosku ochronę środowiska i dziedzictwa przyrodniczego oraz przywracanie potencjału produkcyjnego sektora rybactwa poprzez zabezpieczenie grobli stawowych przed bobrami.
Po przeprowadzonej weryfikacji wniosku skarżącego uznano, że cel i zakres planowanej operacji nie wpisuje się w zakres środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, operacji polegającej na ochronie środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywróceniu potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej. W związku z powyższym, pismem z dnia [...] lutego 2013 r. odmówiono przyznania skarżącemu pomocy finansowej wskazując, że określone w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" ramy dofinansowania dopuszczają przyznanie pomocy dla operacji mających bezpośredni wpływ na zachowanie i zabezpieczenie obszarów chronionych, w tym Natura 2000. Przedstawiony cel operacji, jak wskazał organ, obejmuje "ochronę środowiska i dziedzictwa przyrodniczego oraz przywracanie potencjału produkcyjnego rybactwa (...)". Zauważono przy tym, że przywrócenie potencjału produkcyjnego sektora rybactwa może być przedmiotem dofinansowania wyłącznie w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej. Złożony natomiast wniosek o dofinansowanie nie zawiera informacji o szkodach powstałych na skutek klęski żywiołowej. Organ dodatkowo podkreślił, że jedynym przedmiotem ochrony środowiska, objętym wnioskiem o dofinansowanie, jest bóbr europejski Castor fiber - objęty ochroną częściową zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt. Wskazano przy tym, że opinia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska potwierdziła, że brak jest bezpośredniego oddziaływania bobra na obszar chroniony, w tym Natura 2000. Planowane na terenie Gospodarstwa Rybackiego R. Z. działania wpłyną natomiast bezpośrednio na zabezpieczenie grobli stawowych, a więc działalność chowu lub hodowli organizmów wodnych. Organ podniósł także, że szkody wyrządzone przez bobry na stawach rybnych mogą być podstawą roszczeń względem Skarbu Państwa.