Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. II SAB/Gd 214/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Jaroszewska, Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść (spr.), Sędzia NSA Krzysztof Ziółkowski, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Dorota Pellowska, po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2014 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi M. J. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w [..] w sprawie udostępnienia informacji publicznej 1. zobowiązuje Prezesa Sądu Rejonowego w [...] do rozpoznania wniosku skarżącego M. J. z dnia 2 sierpnia 2013 r., o udostępnienie informacji publicznej ([....]) w terminie 14 dni od doręczenia odpisu tego wyroku wraz ze stwierdzeniem jego prawomocności, 2. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Uzasadnienie
M.J. pismem z dnia 2 sierpnia 2013 r. zwrócił się do Prezesa Sądu Rejonowego w [...] o udzielenie informacji publicznej poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie: "czy sędziowie Sądu Rejonowego w [...], wyłączali się od rozpoznania spraw w stosunku do osoby co do której inny sędzia tego sądu miał negatywny stosunek do osoby, której sprawa dotyczy, tylko ze względu na stosunki koleżeńskie między sędziami (obraził kolegę sędziego to i ja nie będę brał udziału w sprawie) a jeżeli tak, o podanie ilości takich wyłączeń na przestrzeni od 1 stycznia do 30 czerwca 2013 r".
Pismem z dnia 6 sierpnia 2013 r. Prezes Sądu Rejonowego w [...] wezwał wnioskodawcę o wykazanie w terminie 7 dni pod rygorem odmowy udzielenia żądanej informacji, iż uzyskanie informacji publicznej przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Z uwagi na fakt nieposiadania odrębnego zbioru pozwalającego na uzyskanie informacji w inny sposób, wskazał iż skutkuje to koniecznością przejrzenia wszystkich akt znajdujących się w zasobach sądu. W odpowiedzi na wezwanie wnioskodawca podał, że zmienia sposób żądania poprzez żądanie udzielenia informacji publicznej przez udostępnienie mu wszystkich akt w obecności pracownika sądu, a on w własnym zakresie ustali przyczyny, dla których dochodziło do wyłączenia danego sędziego od prowadzenia konkretnej sprawy.