Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2014 r., sygn. II SA/Wa 1451/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kube Sędziowie WSA Iwona Dąbrowska (sprawozdawca) Janusz Walawski Protokolant starszy sekretarz sądowy Sylwia Rosińska-Czaykowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 stycznia 2014 r. sprawy ze skargi I. S. na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego - oddala skargę -
Uzasadnienie
I. S. w dniu [...] czerwca 2012 r. złożyła wniosek do [...] Kuratora Oświaty o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Wnioskodawczyni podała, że posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego oraz legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych magisterskich na kierunku filologia w zakresie filologia słowiańska na Uniwersytecie [...], z dnia [...] lipca 1998 r., zaświadczeniem zaliczenia kursu specjalizacyjnego z zakresu języka i literatury angielskiej podczas studiów na kierunku filologia w zakresie filologia słowiańska na Uniwersytecie [...] z dnia [...] kwietnia 1998 r. oraz zaświadczeniem ukończenia studium przygotowania pedagogicznego na Uniwersytecie [...] z dnia [...] kwietnia 1998 r. Wnioskodawczyni podała też, że odbyła staż na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie od dnia [...] września 2009 r. do dnia [...] maja 2012 r. w Gimnazjum nr [...] w N., jako nauczyciel języka angielskiego, zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy, co zostało potwierdzone zaświadczeniem z dnia [...] czerwca 2012 r. Dyrektora ww. szkoły. Ponadto wskazała, że Dyrektor Gimnazjum nr [...] w N. w dniu [...] czerwca 2012 r. pozytywnie ocenił dorobek zawodowy I. S. za okres odbytego stażu.
Po przeprowadzonym postępowaniu kwalifikacyjnym strona w dniu [...] sierpnia 2012 r. uzyskała akceptację komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego. Przed wydaniem decyzji administracyjnej poddano pod wątpliwość kwestię posiadania przez I. S. kwalifikacji do nauczania języka angielskiego, w związku z czym dokonano analizy formalno-prawnej na okoliczność, czy wnioskodawczyni posiada kwalifikacje do nauczania języka angielskiego w gimnazjum. W trakcie postępowania organ zgromadził następujące dokumenty: