Orzeczenie
Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. II SA/Bk 830/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska,, sędzia WSA Marek Leszczyński, Protokolant st. sekr. sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 21 stycznia 2014 r. sprawy ze skargi G. Sp. z o.o. w N. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary porządkowej oddala skargę
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego w Ł., postanowieniem nr [...] z dnia [...] maja 2013 r., nałożył na [...] Sp. z o. o. z siedzibą w N., karę porządkową w kwocie 2 000 zł., za nie dostarczenie w wyznaczonym terminie automatu do gier o niskich wygranych do wskazanej przez organ prowadzący postępowanie upoważnionej jednostki badającej i nie podjęcie żadnych działań w celu uzasadnienia swojego zaniechania w tym zakresie.
Na powyższe postanowienie G. Sp. z o.o. złożyła zażalenie i wniosła o jego uchylenie, jako bezprawnego i bezzasadnego. Zaskarżonemu postanowieniu zarzucono naruszenie:
- art. 262 § 1 pkt 2 O.p., poprzez jego bezzasadne zastosowanie, w szczególności przy oczywistym braku ziszczenia się przesłanki bezzasadności, której istnienie jest niezbędne, by karę porządkową nałożyć;
- całkowitą dowolność ustaleń faktycznych poczynionych w sprawie, w efekcie czego bezzasadnie wywiedziono, że rzekomo ziściły się przesłanki nałożenia kary pieniężnej.
W uzasadnieniu zażalenia podniesiono, że:
1. Organ czyniąc ustalenia faktyczne zmanipulował okoliczności faktyczne w sprawie, całkowicie pomijając te, które w sposób oczywisty przeczą twierdzeniu o rzekomej bezzasadności działań spółki:
- organ celny zupełnie pominął stanowisko Strony przedstawione mu wielokrotnie w
sprawie niniejszej oraz innych tożsamych, z którego jednoznacznie wynika, że Izba Celna w B. nie jest, bo nie może być Jednostką Badającą upoważnioną do badań sprawdzających automatów do gier, o których mowa w art. 23b ust. 1 i nast. ustawy o grach hazardowych; żaden obowiązujący przepis prawa materialnego nie daje jakiejkolwiek jednostce Służby Celnej tego rodzaju kompetencji;