Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 11 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Sz 1109/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski, Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Makowska,, Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Aneta Kukla, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi Okręgowej Izby Architektów na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...], wydaną na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267) zwanej dalej k.p.a. oraz art. 16 ust. 1, w związku z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198) Starosta orzekł o odmowie udostępnienia Okręgowej Izbie Architektów przetworzonej informacji publicznej w przedmiocie sporządzenia zestawienia zawierającego dane osobowe autora części architektonicznej projektu budowlanego, informację o jego przynależności do izby samorządu zawodowego, wyszczególnienie wszystkich projektów danego autora, na podstawie których wydano pozwolenia na budowę w okresie od [...] wraz ze wskazaniem nazwy i adresu inwestycji, której dane pozwolenie dotyczy.

W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, iż przywołany przez Okręgową Izbę Architektów przepis art. 8 pkt 1 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów nakłada na organy samorządu jedynie obowiązek sprawowania nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członów izb. Kontrola zaś posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji jest zadaniem organów administracji architektoniczno - budowlanej i nadzoru budowlanego, o czym stanowią przepisy ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Organ wskazał, iż przy zatwierdzaniu projektu budowlanego i wydawaniu pozwolenia na budowę wymaga się bowiem sprawdzenia, czy projekt ten został sporządzony przez osobę posiadającą właściwe uprawnienia budowlane, czyli czy uzyskał wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, potwierdzony zaświadczeniem wydanym przez tę izbę, z określonym w nim terminem ważności (art. 35 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo budowlane). Zdaniem organu ustawa Prawo budowlane wystarczająco chroni interes publiczny, gdyż w określonej części, będącej przedmiotem wnioskowanej informacji, dbałość o interes publiczny zapewnia Starostwo, które przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę każdorazowo weryfikuje uprawnienia budowlane projektantów. Ponadto, organ zwrócił uwagę, iż zgodnie z art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy Prawo budowlane, to do kompetencji organów administracji architektoniczno - budowlanej i nadzoru budowlanego należy również nadzór i kontrola nad przestrzeganiem właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Taka konstrukcja Prawa budowlanego, zdaniem organu, pozwala w pełni zabezpieczyć interes publiczny w rzeczonej materii. Z ostrożności wskazano, iż żądane dane wnioskodawca winien próbować uzyskać wykorzystując przepisy korporacyjne, choćby art. 41 pkt 3 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Podsumowując, organ doszedł do przekonania, iż szczególnie istotny interes publiczny dla wnioskowanej przez Okręgową Izbę Architektów informacji nie został należycie wskazany, co legło o podstaw w/w decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00