Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 grudnia 2013 r., sygn. IV SAB/Po 88/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann Sędziowie WSA Donata Starosta (spr.) WSA Anna Jarosz Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Hołyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w W. na bezczynność Związku Miast Polskich w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. zobowiązuje Związek Miast Polskich do załatwienia wniosku skarżącego z dnia 01 marca 2013 r. w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpisu prawomocnego wyroku; 2. stwierdza, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 3. zasądza od Związku Miast Polskich na rzecz skarżącego stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w W. kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 18 lipca 2013 r. Stowarzyszenie "[...]" (dalej jako "Stowarzyszenie") wniosło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Poznaniu skargę na bezczynność Związku Miast Polskich poprzez nieudostępnienie informacji publicznej.
Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym sprawy.
W dniu [...] marca 2013 r. Stowarzyszenie [...], za pośrednictwem poczty elektronicznej, zwróciło się do Związku Miast Polskich o udzielenie informacji publicznej.
W odpowiedzi na powyższy wniosek Związek Miast Polskich, w piśmie z dnia 11 marca 2013 r. poinformował, że Związek nie jest adresatem normy z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198) i w konsekwencji nie podlega obowiązkowi udostępniania informacji publicznej. W piśmie tym podniesiono, że Związek Miast Polskich nie należy do kręgu podmiotów zobligowanych do udostępniania informacji publicznej określonego w/w przepisem, ponieważ żadne miasto nie przekazało Związkowi do wykonania żadnych zadań publicznych, ani też nie dysponujemy żadnym składnikiem majątku publicznego. Mogłoby tak być jedynie w przypadku realizowania takiego zadania lub dysponowania mieniem na podstawie przepisu prawa. Tymczasem w art. 84 ustawy o samorządzie gminnym, na podstawie którego działa Związek ustawodawca stwierdził wprost, że stowarzyszenia gmin mogą być tworzone "w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów". Do realizacji zadań publicznych i dysponowania majątkiem publicznym ustawodawca wskazał inne możliwości i struktury, zarówno w samej ustawie ustrojowej jak i w ustawie o gospodarce komunalnej i innych ustawach. Dalej Związek wskazał, że dokonując analizy i oceny czy dany podmiot (w tym ZMP) podlega zobowiązaniu wynikającemu z w/w przepisu, a więc czy mieści się w zakresie pojęciowym "władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne" - niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej przepisu art. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Ustawa o dostępie do informacji publicznej reguluje bowiem zakres podmiotowy obowiązku udostępniania informacji publicznej szerzej niż przepis art.61 Konstytucji RP. Zasadność takiego stanowiska wynika wprost z uchwały NSA z 11 kwietnia 2005 r. I OPS 1/05.