Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 19 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Op 402/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Grażyna Jeżewska - spr. Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi S. B. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 2 sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia budowy obiektu budowlanego oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiot zaskarżenia w niniejszej sprawie sądowoadministracyjnej stanowi decyzja Wojewody Opolskiego z dnia 2 sierpnia 2013 r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Starosty Prudnickiego z dnia 18 czerwca 2013 r., wnoszącą sprzeciw do zgłoszenia budowy przydomowej biologicznej oczyszczalni ścieków [...], 0,8 m3/d, położonej na działce nr A. w [...].

Wydanie zaskarżonej decyzji nastąpiło w następującym stanie faktycznym.

S. B., pismem z dnia 7 czerwca 2013 r. zgłosiła Staroście Prudnickiemu budowę przydomowej biologicznej oczyszczalni ścieków [...], o wydajności 0,8 m3 na dobę, położonej na działce nr A. w [...].

Decyzją z dnia 18 czerwca 2013 r., znak sprawy [...], organ I instancji, na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2010 r. nr 243, poz. 1623, ze zm. - zwanej dalej Prawo budowlane), w związku z § 11 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie powinny spełniać przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2006 r. nr 137, poz. 984, ze zm. - zwanego dalej rozporządzeniem) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 - dalej zwanej K.p.a.), wniósł sprzeciw do wyżej wymienionego zgłoszenia. W uzasadnieniu wskazał, że na działce nr A., której - właścicielką jest inwestorka - S. B. znajduje się m.in. budynek mieszkalny jednorodzinny, któremu ma służyć przedmiotowa przydomowa oczyszczalnia ścieków. Odnotował jednocześnie, że ścieki inwestorki nie będą odprowadzane z gospodarstwa domowego do ziemi w granicach gruntu stanowiącego jej własność, ponieważ będą one wprowadzone do ziemi na działce nr D. (winno być B.), której nie jest już właścicielką. W tym zakresie organ argumentował, że warunkiem uznania za indywidualną przydomową oczyszczalnię ścieków, jest nie tylko określona w przepisie wydajność, ale i jej charakter określony jako "przydomowy" tj. znajdujący się w pobliżu indywidualnego domu (miejsca) przeznaczonego do zamieszkania osób. Ponadto ustawowe określenie "przydomowa oczyszczalnia ścieków" wskazuje, że powinna być ona usytuowana bezpośrednio przy budynku mieszkalnym. W rozpoznawanym natomiast przypadku przydomowa oczyszczalnia ścieków nie znajduje się w pobliżu budynku jednorodzinnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00