Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Kr 1256/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Daniel Sędziowie WSA Mirosław Bator / spr. / Renata Czeluśniak Protokolant Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi R.M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 28 czerwca 2013 r., znak: [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki skargę oddala

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu decyzją z dnia 31 grudnia 2012 r. znak [...] działając na podstawie art. 48 ust. 1 w związku z art. 48 ust. 4 i art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104 K.p.a. po przeprowadzeniu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie samowolnej rozbudowy budynku letniskowego o ganek na działce nr [...] w miejscowości R., gmina [...] nakazał inwestorowi wykonać rozbiórkę rozbudowanej części budynku letniskowego - ganku o wymiarach w rzucie poziomym 2,60 m x 1,10 m. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w dniu 12 października 2011 r., przeprowadzone zostały oględziny, w wyniku których ustalono, że na terenie dz. nr [...] w R. istnieje budynek letniskowy murowany parterowy z dachem dwuspadowym (o konstrukcji drewnianej). Od strony dz. nr [...] do przedmiotowego budynku dobudowany został ganek, którego posadowiono na płycie betonowej stanowiącej balkon w dalszej części budynku. Ganek został wykonany z bloczków betonowych i zadaszony dachem jednospadowym (krytym blachą). Ustalono również na podstawie dokonanych pomiarów w terenie iż odległość ganku od krawędzi drogi wynosi 2,90m (w krawędzi drogi usytuowany został słupek graniczny stanowiący rozgraniczenie pomiędzy dz. nr [...] z dz. nr [...] i dz. nr [...]), od działki nr [...] (własność Z. B.) 2,25 m natomiast odległość naroża ganku do słupa granicznego wynosi 3,70 m. Wymiary ganku to 1,10 m x 2,60 m. Zgodnie z oświadczeniem R. M. ganek został zrealizowany w 2003 r. na istniejącej płycie balkonowej (betonowej) - postawiono 3 ściany z bloczków betonowych ([...]) a całość zaduszono dachem z blachy. Na realizację powyższych robót inwestorka, nie posiadała wymaganego przepisami pozwolenia na budowę bądź zgłoszenia. Strona poinformowała również, że działkę nr [...] w R. wraz z budynkiem letniskowym zakupiła w 1999r. Z aktu notarialnego przedłożonego do wglądu wynika iż przedmiotowy budynek letniskowy został zrealizowany ok. 1979r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Powiatu mając na uwadze powyższe ustalenia, zgodnie z art. 48 ust. 2 i 3 Prawa budowlanego, w celu zalegalizowania popełnionej samowoli postanowieniem z dnia 20 marca 2012r. nakazał inwestorowi dostarczyć do inspektoratu w terminie 120 dni licząc od daty otrzymania postanowienia dokumenty niezbędne do podjęcia dalszego postępowania. Inwestor nie dostarczył wymaganych dokumentowi Przed upływem wyznaczonego terminu, w dniu 11 lipca 2012r. na dziennik podawczy wpłynęło pismo pełnomocnika inwestora, uzupełnione w dniu 23 lipca 2012r. i 29 sierpnia 2012 r., w którym zwróciła się o przedłużenie terminu przedłożenia dokumentów określonych w postanowieniu do dnia 30 października 2012r. z uwagi na utrudniony kontakt z inwestorem. PINB postanowieniem z dnia 5 września 2012r. zmienił swoje postanowienie z dnia 20 marca 2012r. w przedmiocie wyznaczenia nowego terminu złożenia żądanych dokumentów i wyznaczył termin zgodny z żądaniem pełnomocnika strony. Jednakże dalej nie przedłożono żądanych dokumentów. W dalszej części swojej decyzji organ wskazał, że kwestią istotną do wyjaśnienia w prowadzonym postępowaniu było jednoznaczne ustalenie daty rozbudowy przedmiotowego budynku letniskowego. PINB na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, w tym złożonych oświadczeń, przyjął iż dobudowa ganku do istniejącego budynku letniskowego miała miejsce w 2003r. Ganek czyli przykryta część zewnętrzna budynku w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie nie stanowi samodzielnego obiektu budowlanego. Wobec czego dobudowę ganku do istniejącego budynku zakwalifikowano jako rozbudowę istniejącego budynku. Roboty budowlane polegające na rozbudowie w rozumieniu art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego stanowią budowę. Istotnym dla niniejszej sprawy jest ustalenie czy na wyżej wymienione roboty budowlane wymagane było uzyskanie pozwolenia na budowę czy też zgłoszenia. Bezspornym jest, że wymóg ten winien być badany na dzień rozpoczęcia robót budowlanych. Zgodnie z art. 28 Prawa budowlanego na wykonane roboty budowlane polegające na rozbudowie istniejącego budynku letniskowego wymagane było uzyskanie pozwolenia na budowę. Przepisy ustawy dopuszczają możliwość legalizacji takich obiektów budowlanych bądź ich części pod warunkiem spełnienia określonych wymogów, o których mowa w art. 48 ust. 2 Prawa budowlanego. Czyli jeżeli obiekt budowlany lub jego część, będąca w budowie albo wybudowana bez wymaganego pozwolenia na budowę jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ustaleniami ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno - budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem - możliwe jest przeprowadzenie postępowania legalizacyjnego. W prowadzonym przez PINB postępowaniu ustalono, że działka na której wykonano sporną część obiektu została objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i plan ten nie wyklucza realizacji tego typu robót. Zatem zgodnie z art. 48 ust 2 i 3 ustawy nakazano inwestorowi dostarczyć dokumenty niezbędne do zalegalizowania obiektu, jednakże inwestor nie spełnił tego wymagania, stąd też właściwa jest decyzja o nakazie rozbiórki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00