Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 grudnia 2013 r., sygn. II SA/Gl 1248/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędziowie Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.),, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Protokolant st. sekretarz sądowy Ewa Jędrasik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2013 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Rudzie Śląskiej na uchwałę Rady Miejskiej w Rudzie Śląskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. nr PR.0007.276.2012 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 3 ust. 4 pkt 1 i 5 oraz § 7 ust. 3 i 10; 2. oddala skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr PR.0007.276.2012 z dnia 21 grudnia 2012 r. Rady Miasta Ruda Śląska uchwaliła Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ruda Śląska. Jako podstawę podjęcia tej uchwały wskazała m. in. art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym) w zw. z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, zwanej dalej ustawą lub ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

W skardze do sądu administracyjnego na powyższą uchwałę Prokurator Rejonowy w Rudzie Śląskiej wniósł o stwierdzenie jej nieważności w części dotyczącej jej § 3 ust. 8 pkt 1, 5 i 7 oraz § 7 ust. 3, 5, 8, 9 i 10 oraz orzeczenie, że w tym zakresie nie podlega ona wykonaniu. Zarzucił, że przedmiotowa uchwała w § 3 ust. 4 pkt 1, 5 i 7 (według sprostowania dokonanego przez Prokuratora na rozprawie sądowej w dniu 12 grudnia 2013 r.) została podjęta z istotnym naruszeniem art. 4 ust. 2 pkt 1 b w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zaś w § 7 ust. 3, 5, 8, 9 i 10 z naruszeniem art. 4 ust. 2 pkt 6 tej ustawy. Uzasadniając te zarzuty Prokurator stwierdził, że Rada Miasta Ruda Śląska przekroczyła upoważnienie wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez nałożenie na właścicieli nieruchomości oraz osoby utrzymujące zwierzęta domowe obowiązki i zakazy, których ustawa ta nie przewiduje. Zgodnie z tą ustawą szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy podlegające regulacji w drodze uchwały rady gminy mogą dotyczyć jedynie kwestii określonych art. 4 ust. 2 ustawy. Niedopuszczalne jest zatem zawarcie w regulaminie unormować wykraczających poza ten katalog, który jest katalogiem zamkniętym. Tymczasem zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 1, 5 i 7 zaskarżonej uchwały:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00