Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 28 listopada 2013 r., sygn. I SA/Po 874/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dominik Mączyński Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Protokolant sekr. sąd. Monika Wiza po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2013 r. sprawy ze skargi "A" sp. z o.o. [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej [...] na rzecz skarżącej spółki kwotę [...] zł ([...]) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] marca 2013 r. A (dalej A ) zwróciło się do Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...], z wnioskiem o indywidualną interpretację prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
We wniosku przedstawiony został następujący opis zdarzenia przyszłego:
A planuje wydanie zorganizowanej części swojego przedsiębiorstwa w postaci majątku torowo-sieciowego na rzecz Miasta [...] lub jednostki organizacyjnej Miasta np. B w [...] (będącego jednostką organizacyjną Miasta[...]) jako wynagrodzenie w zamian za umorzenie części udziałów Miasta [...], posiadanych w kapitale zakładowym wnioskodawcy.
Planowane wydanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci infrastruktury torowo-sieciowej jest związane z wymogami przepisów prawa wspólnotowego, tj. rozporządzenia WE nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego (Dz. Urz. UE.L 2007, nr 315) - dalej jako rozporządzenie. Rozporządzenie przewiduje rozdzielenie własności infrastruktury torowo-sieciowej od operatorów świadczących usługi przewozowe. Regulacja wspólnotowa zmierza do zagwarantowania konkurencji między podmiotami świadczącymi usługi przewozowe poprzez taki sam dostęp do infrastruktury przez różnych przewoźników. Zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Infrastruktura, która ma być przeniesiona na miasto lub jednostkę organizacyjną Miasta jest wydzielona w istniejącym przedsiębiorstwie wnioskodawcy na płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej i jest przeznaczona do prowadzenia działalności gospodarczej.