Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 listopada 2013 r., sygn. III SA/Lu 569/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Czaja, Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca), Protokolant Stażysta Bartłomiej Maciak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 7 listopada 2013 r. sprawy ze skargi M. G. - S. na uchwałę Rady Miasta Lublin z dnia 4 listopada 2010 r. nr 1231/XLVI/2010 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół, placówek oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie miasta Lublin prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostka samorządu terytorialnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miasta Lublin w dniu 4 listopada 2010 r. podjęła uchwałę nr 1231/XLVI/2010 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół, placówek oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie miasta Lublina prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostka samorządu terytorialnego.

M. G. - S. w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie wniosła o stwierdzenie nieważności przepisów uchwały zawartych w § 6 ust. 1, § 8 ust. 1, § 9 ust. 2, § 11 ust. 1 i 3 oraz § 12 ust.1. Skarżąca zarzuciła, że powyższe przepisy uchwalone zostały z przekroczeniem delegacji ustawowej i pozostają w sprzeczności z art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 3, 3f i 4 ustawy o systemie oświaty oraz art. 94 Konstytucji RP. W uzasadnieniu skargi skarżąca podniosła, że § 6 ust. 8 pkt 1 uchwały wskazuje, że podstawą informacji o uczniach jest wpis do dziennika zajęć przedszkolnych dokonany na podstawie karty zgłoszenia dziecka lub umowa z rodzicami. Zdaniem skarżącej tego rodzaju przepis nie znajduje żadnego uzasadnienia prawnego, ponieważ narzuca przedszkolu prowadzenie alternatywnie kart zgłoszenia lub zbioru umów z rodzicami, do czego ustawa nie zobowiązuje. Podstawą zgłoszenia mogą być inne środki dowodowe w postępowaniu administracyjnym. Przepis § 8 ust. 1 nakazuje wykorzystanie dotacji do końca roku, co uniemożliwia przedszkolom dokonywanie bieżących grudniowych płatności za faktury i rachunki oraz uregulowanie zobowiązań z tytułu wynagrodzeń dla pracowników oraz składek ZUS, które mogą być płacone w styczniu następnego roku. Dotacja za grudzień jest przeznaczona na pokrycie wydatków powstających w grudniu, a nie na fizyczne wykorzystanie dotacji w tym okresie. W ocenie skarżącej, § 9 ust. 2 pkt 4 przyznający kontrolerom prawo do sprawdzania wykorzystania środków w zakresie zgodności z przepisami jest nadużyciem władzy, bowiem Urząd Miasta Lublin nie ma ustawowych kompetencji do kompleksowego badania działania placówki. Poza tym narusza prawo § 11 ust. 1 i ust. 3 oraz § 12 zaskarżonej uchwały. Nakłada ona na podmiot kontrolowany obowiązek złożenia pisemnego oświadczenia o odmowie podpisania protokółu z kontroli podczas, gdy nie istnieje norma rangi ustawowej nakazująca komukolwiek składania pisemnych wyjaśnień.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00