Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 października 2013 r., sygn. II SA/Po 557/13

 

Dnia 30 października 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Kwiecińska Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz (spr.) Sędzia WSA Edyta Podrazik Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2013 roku sprawy ze skargi A sp. z o.o. na postanowienie Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2013 roku Nr [...] w przedmiocie opłaty legalizacyjnej I. uchyla zaskarżone postanowienie, II. zasądza od Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej kwotę [...],- zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. określa, że zaskarżone postanowienie nie może być wykonane.

Uzasadnienie

Postanowieniem nr [...] z dnia [...] 2013 r. (znak:[...],[...]), wydanym na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.) oraz art. 123 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: kpa) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. (dalej PINB w P.) ustalił "dla właściciela obiektów" - A spółka z o.o. [...] opłatę legalizacyjną w łącznej wysokości [...] 000 zł za samowolną budowę, rozbudowę i nadbudowę obiektów zlokalizowanych w [...], gm. [...], na działce nr geodez. [...]:

1. zespołu połączonych budynków nr 2 i 4,

2. budynku gospodarczo-garażowego,

3. dróg,

4. placu [...].

Z uzasadnienia wynika, że inwestor bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę dokonuje (na dzień kontroli w dniu [...] 2010 r. roboty nie były zakończone) rozbudowy i nadbudowy budynku nr 3 i 4, budowy budynku gospodarczo-garażowego, budowy dróg wewnętrznych i placu [...]. Następnie wypełnił nałożone na niego obowiązki w zakresie przedstawienia projektu budowlanego i projektu zagospodarowania działki, wobec czego w celu kontynuacji procesu legalizacji samowoli budowlanej obowiązany był ustalić opłatę legalizacyjną, która jest w tym wypadku sumą opłat legalizacyjnych za samowolnie wykonane obiekty wchodzące w skład zespołu połączonych budynków [...] wraz z niezbędną infrastrukturą. Powołując się na treść art. 59f ust. 1 i art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego, wyjaśnił, że opłata ustalana jest jako iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w) i ulega pięćdziesięciokrotnemu podwyższeniu. Przedstawiając analizę projektu zagospodarowania terenu zespołu budynków [...] - architektury i układu wewnętrznego dróg: zestawienia zbiorczego parametrów wielkościowych zawierających informację o kubaturze obiektów lub ich części powstałych w wyniku samowolnej budowy, rozbudowy czy nadbudowy oraz innych parametrów obiektów wybudowanych bez wymaganego pozwolenia na budowę organ przedstawił poszczególne obliczenia, w wyniku których ustalił, że opłata legalizacyjna wynosi odpowiednio: 1. za połączone budynki [...] (nr 3 i 4) [...] 000 zł; 2. za budynek gospodarczo-garażowy wynosi [...] 000 zł; 3. za drogi wynosi [...] 000 zł; 4. za plac [...] wynosi 200 000 zł; łącznie [...] 000 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00