Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 października 2013 r., sygn. II SA/Łd 730/13

 

Dnia 10 października 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Stępień Sędziowie Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska (spr.) Sędzia WSA Barbara Rymaszewska Protokolant specjalista Dominika Janicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2013 roku sprawy ze skargi Wojewody Łódzkiego na uchwałę Rady Gminy Głuchów z dnia 30 kwietnia 2013 r. nr XXIV/152/2013 w przedmiocie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Głuchów oddala skargę. LS

Uzasadnienie

Wojewoda Łódzki, działając na podstawie art. 93 ust .1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2013r. poz. 594 ), zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi uchwałę Rady Gminy Głuchów z dnia 30 kwietnia 2013r. nr XXIV/152/2013 w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Głuchów, w części dotyczącej § 11 pkt 4 f), § 13 pkt 5 b) i § 14 pkt 5 b), zarzucając:

- naruszenie prawa materialnego tj. art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 2012r., poz. 647 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z § 4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. nr 100, poz. 908), poprzez przekroczenie zasad określonych w ustawie oraz przekroczenie kompetencji do wprowadzania ustaleń tożsamych z przepisami ustawowymi.

Wskazując na powyższe zarzuty Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności w/w uchwały Rady Gminy Głuchów w części dotyczącej § 11 pkt 4 f), § 13 pkt 5 b) i § 14 pkt 5 b).

W uzasadnieniu skargi wyjaśniono, że powyższa uchwała Rady Gminy Głuchów w dniu 30 kwietnia 2013r. została przedłożona Wojewodzie Łódzkiemu, w dniu 2 maja 2013r., do oceny jej zgodności z prawem. W ocenie organu nadzoru uchwała w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Głuchów zawiera zapisy wykraczające poza uprawnienia ustawowe rady gminy i nie spełnia wymogów określonych przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wskazano, że na obszarze objętym przedmiotowym planem ustalono strefy ochrony konserwatorskiej. Dla terenów o symbolach: 1 MN, 01 KDD i 02 KDD w § 11 pkt 4 f), § 13 pkt 5 b) i § 14 pkt 5 b), plan wprowadza zasadę, w myśl której nakazuje sprawowanie nadzoru archeologicznego przy realizacji inwestycji wymagającej robót ziemnych w granicach strefy ochrony konserwatorskiej związanej ze stanowiskiem archeologicznym. Ustalenia planu zobowiązujące inwestora do wykonywania czynności, które są uregulowane w odrębnych ustawach bądź ustalenia wykraczające poza zakres określony w art. 15 ust 2 i 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, są niedopuszczalne. Dodano, że ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w art. 15 ust. 2 i 3 ustala zakres zasad, które powinny być określone w planie miejscowym. Natomiast ustalenia zobowiązujące inwestora do prowadzenia nadzoru archeologicznego w trakcie realizacji inwestycji wymagającej robót ziemnych w granicach strefy ochrony konserwatorskiej, są ustaleniami wykraczającymi poza zakres ustawowy. Podkreślono, że plan miejscowy ma określać zasady kształtowania polityki przestrzennej, a nie zobowiązywać inwestorów do podejmowania dodatkowych czynności. Nadto ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162, poz. 1568 ze zm.) w art. 31 ust 2 i art. 36 ust. 1 oraz ustawa z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. nr 243, poz. 1623 ze zm.) w art. 39 nakładają na inwestora obowiązki uzgodnienia robót budowlanych ze służbami konserwatorskimi. Zdaniem Wojewody plan miejscowy nie może nakładać obowiązków, które są tożsame z przepisami zawartymi w ustawach, zaś w tych okolicznościach Rada Gminy Głuchów przekroczyła zakres regulacji przewidziany dla planu miejscowego i naruszyła prawo, wykraczając poza przyznane jej kompetencje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00