Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 września 2013 r., sygn. II SA/Ke 627/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Protokolant Marta Bieniek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 25 września 2013 r. sprawy ze skargi P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję organu I instancji; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz P. w w upadłości likwidacyjnej kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu odwołania P. na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a., utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia [...] odmawiającą przyznania ww. Spółce dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika K. Z.
Przedmiotowe rozstrzygnięcie wydano w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Wnioskiem z dnia 7 listopada 2012r. syndyk P., zwanej dalej Spółką, zwrócił się do organu I instancji o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika K. Z.
Uzasadniając podjęcie decyzji odmownej - na podstawie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572) - Wójt Gminy powołał się na dane świadczące o złej sytuacji finansowej ww. przedsiębiorstwa, które z tego względu nie może być beneficjentem pomocy de minimis.
W odwołaniu Spółka stwierdziła, że bezspornym jest, iż K. Z. pobierał naukę przed wydaniem decyzji jak i nowelizacją ustawy o systemie oświaty, polegającą na dodaniu art.70b ust. 11, który określił zwrot kosztów nauki zawodu jako pomoc de minimis. Ustawodawca nie wprowadził przepisów międzyczasowych, które regulowałyby sytuację tych pracodawców, którzy zdecydowali się kształcić pracowników, licząc na zwrot poniesionych kosztów niezależnie od tego, jaka będzie ich sytuacja finansowa na dzień złożenia wniosku o zwrot tych nakładów. W ocenie Spółki, ten błąd ustawodawcy nie może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla jej majątku, a została zaskoczona zmianą przepisów po zakończeniu szkolenia pracownika. Skarżący wskazał, że wytyczne Komisji Europejskiej z 1 października 2004 r. w ust. 1.8 dopuszczają udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorstwu zagrożonemu m.in. ze względów polityki społecznej i taki przypadek, mając na uwadze przeznaczenie środków, dotyczy skarżącego.