Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 19 września 2013 r., sygn. II SA/Go 523/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek (spr.) Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Protokolant sekr. sąd. Malwina Tomiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2013 r. sprawy ze skargi P.M. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] r., nr XVI/123/12 w sprawie powołania komisji doraźnej ds. współpracy z P Sp. z o.o. w zakresie budowy kompleksu energetycznego na terenie Gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu [...] maja 2012 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr XVI/123/12 w sprawie powołania komisji doraźnej ds. współpracy z P sp. z o.o. w zakresie budowy kompleksu energetycznego na terenie Gminy. W podstawie prawnej uchwały przywołane zostały przepisy art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2011 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej powoływanej jako: ustawa o sg) oraz § 16 ust. 2 statutu Gminy (Dz. Urzęd.Woj. z 2003 r., nr 7, poz. 134 ze zm.). W treści § 1 uchwały ustalony został skład osobowy komisji. W § 2 uchwały wskazano, iż do zadań komisji należy utrzymywanie kontaktu i współpraca z P sp. z o.o. w sprawach związanych z budową kompleksu energetycznego na terenie Gminy, zaś w § 4 uchwalono, iż komisja ulegnie rozwiązaniu po realizacji zadania określonego w § 2.

Pismem z dnia [...] lutego 2013 r. P.M. wezwał Radę Gminy do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie powołanej na wstępie uchwały jako niezgodnej z prawem i naruszającej interes prawny mieszkańców Gminy, w tym i autora wezwania. Wzywający zarzucił uchwale naruszenie art. 25 a i art. 24 e ust. 1 ustawy o sg poprzez powołanie na członka przedmiotowej komisji radnego - M.T., zatrudnionego - jak wynika ze złożonego przez radnego oświadczenia majątkowego - w spółce P jako elektrotechnik. Zdaniem wzywającego, udział w głosowaniu osoby podlegającej wyłączeniu, w tym przypadku M.T., stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności podjętej uchwały. P.M. wskazywał na konflikt interesów mieszkańców gminy i prywatnego interesu radnego, powiązanego z zatrudniającą go spółką węzłem prawnym stosunku pracy, co czyni niedopuszczalnym czynny udział radnego w pracach powołanej komisji ze względu na treść art. 24 e ust. 1 i 2 ustawy o sg, wprowadzającego zakaz łączenia sprawowanego mandatu z dodatkowymi zajęciami bądź powoływaniem się na mandat w związku z dodatkową działalnością, jeżeli takie połączenie może podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu. Zdaniem strony, w sytuacji gdy radny podejmuje dodatkowe zajęcie w postaci pracy w P sp z o.o., którego immanentną cechą jest stosunek zależności pracownika wobec pracodawcy, może budzić uzasadnioną wątpliwość zawarte w tekście ślubowania z art. 23 a ust. 1 usg, działanie na rzecz dobra gminy i jej mieszkańców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00