Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 sierpnia 2013 r., sygn. I SA/Ke 429/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organami podatkowymi.

1.1 Decyzją nr [...] z dnia [...] r. Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. nr [...] z dnia [....] r. określającą A. D. (zwanej dalej "skarżącą") zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 20 923 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu Land Rover o nr n/p: SALLSAA146A925897, rok produkcji 2006.

1.2 W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ przytoczył treść art. 1 ust. 1, art. 3 ust. 1 i 2, art. 100 ust. 1 pkt 2, art. 100 ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, art. 104 ust. 12, art. 105 pkt 1, art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3, poz. 11 ze zm., zwanej dalej "u.p.a.") oraz art. 23 § 3, art. 51 § 1, art. 53 § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749). Podkreślił przy tym, że kwestia opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu zależy od sposobu kwalifikacji pojazdu - ustalenia czy pojazd ten jest klasyfikowany w pozycji CN 8703 (obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją CN 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi /kombi/ oraz samochodami wyścigowymi) czy w pozycji CN 8704 (obejmującej pojazdy samochodowe do transportu towarowego). Dla celów poboru akcyzy klasyfikacji takiej dokonuje się w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r., str. 1 ze zm.). Zgodnie z obowiązującą Nomenklaturą CN, klasyfikacja taryfowa pojazdów samochodowych zależna jest jedynie od ich cech zewnętrznych. Grupowanie pojazdów w świetle przepisów ruchu drogowego nie może mieć znaczenia dla ustalenia właściwego kodu CN. Klasyfikowanie do pozycji Nomenklatury Scalonej nie może zatem przebiegać w oparciu o ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1137) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, gdyż przepisy te nie mają zastosowania do podatku akcyzowego. Ponadto organ wyjaśnił, że dokumenty rejestracyjne, dowód badania technicznego czy umowa kupna samochodu nie świadczą o typie pojazdu. Są to jedynie dokumenty potwierdzające dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego oraz fakt własności pojazdu. Powyższe dokumenty - jak wskazał organ - posłużyły mu jednak do ustalenia wyglądu pojazdu w dniu wewnątrzwspólnotowego nabycia (co było potrzebne do dokonania właściwej kwalifikacji pojazdu do kodu CN) oraz jego ceny (koniecznej do ustalenia kwoty podatku akcyzowego).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00