Orzeczenie
Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 sierpnia 2013 r., sygn. I SA/Ke 429/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi A. D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1 Decyzją nr [...] z dnia [...] r. Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. nr [...] z dnia [....] r. określającą A. D. (zwanej dalej "skarżącą") zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 20 923 zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu Land Rover o nr n/p: SALLSAA146A925897, rok produkcji 2006.
1.2 W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ przytoczył treść art. 1 ust. 1, art. 3 ust. 1 i 2, art. 100 ust. 1 pkt 2, art. 100 ust. 4, art. 101 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, art. 104 ust. 12, art. 105 pkt 1, art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3, poz. 11 ze zm., zwanej dalej "u.p.a.") oraz art. 23 § 3, art. 51 § 1, art. 53 § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749). Podkreślił przy tym, że kwestia opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu zależy od sposobu kwalifikacji pojazdu - ustalenia czy pojazd ten jest klasyfikowany w pozycji CN 8703 (obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją CN 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi /kombi/ oraz samochodami wyścigowymi) czy w pozycji CN 8704 (obejmującej pojazdy samochodowe do transportu towarowego). Dla celów poboru akcyzy klasyfikacji takiej dokonuje się w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 7 września 1987 r., str. 1 ze zm.). Zgodnie z obowiązującą Nomenklaturą CN, klasyfikacja taryfowa pojazdów samochodowych zależna jest jedynie od ich cech zewnętrznych. Grupowanie pojazdów w świetle przepisów ruchu drogowego nie może mieć znaczenia dla ustalenia właściwego kodu CN. Klasyfikowanie do pozycji Nomenklatury Scalonej nie może zatem przebiegać w oparciu o ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1137) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, gdyż przepisy te nie mają zastosowania do podatku akcyzowego. Ponadto organ wyjaśnił, że dokumenty rejestracyjne, dowód badania technicznego czy umowa kupna samochodu nie świadczą o typie pojazdu. Są to jedynie dokumenty potwierdzające dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego oraz fakt własności pojazdu. Powyższe dokumenty - jak wskazał organ - posłużyły mu jednak do ustalenia wyglądu pojazdu w dniu wewnątrzwspólnotowego nabycia (co było potrzebne do dokonania właściwej kwalifikacji pojazdu do kodu CN) oraz jego ceny (koniecznej do ustalenia kwoty podatku akcyzowego).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right