Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 sierpnia 2013 r., sygn. II SA/Gl 656/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka (spr.), Sędzia WSA Piotr Broda, Protokolant starszy referent Aleksandra Gumuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi I. Z.(Z.) na czynność Starosty [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z [...] r. I. Z. zwrócił się do Starosty [...] o zwrot pobranej od niego opłaty za wymianę dowodu rejestracyjnego. Wyjaśnił, że jest właścicielem pojazdu "A", który corocznie przechodził badania techniczne, dokumentowane wpisem w dowodzie rejestracyjnym. Przy ostatnim badaniu brak już było miejsca w dowodzie rejestracyjnym, wobec czego diagnosta wystawił stosowne dokumenty potwierdzające prawidłowy stan techniczny pojazdu. Dokumenty te stały się podstawą do wydania nowego dowodu rejestracyjnego, jednakże jego wydanie uzależniono od uiszczenia kwoty 86 zł, stanowiącej opłatę na wymianę dowodu rejestracyjnego. W ocenie wnioskodawcy pobranie tej opłaty nie było zasadne. Zastosowanie w sprawie znajduje bowiem w pierwszej kolejności nie rozporządzenie w sprawie opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, ale rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2007 r., nr 137, poz. 968 ze zm.). Istotne znaczenie ma w szczególności przepis § 9 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia. Dotyczy on właśnie wymiany dowodu rejestracyjnego w przypadku braku miejsca na kolejne wpisy dotyczące terminów badania technicznego i nie przewiduje pobranie za tę czynność opłaty. Za znamienne wnioskodawca uznał, że w pierwotnym brzmieniu § 9 odsyłał do odpowiedniego stosowania § 7 tego rozporządzenia, w którym regulowano pobieranie przez organ opłat określonych przepisami. Po zmianie treści § 9 rozporządzenia tego odesłania do odpowiedniego stosowania § 7 już nie ma. W związku z tym organ nie ma podstawy prawnej do pobierania opłaty w sytuacji, gdy dowód rejestracyjny jest wydawany z powodu braku miejsca na kolejne wpisy. Zgodnie z zasadą lex specialis derogat legi generali pierwszeństwo w sprawie mają przepisy rozporządzenia MI z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2007 r., nr 137, poz. 968 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczegółowych czynności (...), a nie przepisy rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00