Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 lipca 2013 r., sygn. II SA/Rz 457/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Jerzy Solarski Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 lipca 2013 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko -skargę oddala-

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Stowarzyszenia [...] jest postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego (zwane dalej SKO, Kolegium) z dnia [...] marca 2013 r., nr [...], którym utrzymano w mocy postanowienie Wójta Gminy [...] z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...]. Akty te zostały wydane w sprawie ustalenia obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko dla inwestycji pod nazwą; budowa farmy wiatrowej [...] obejmująca budowę 6 elektrowni wiatrowych wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą na obszarze gminy [...] w miejscowości O., W. i P.

Zaskarżone postanowienie zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych: wnioskiem z dnia 10 grudnia 2012 r. Spółka A. S.A. w G. zwróciła się do Wójta Gminy [...] o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Postanowieniem z dnia [...] lutego 2013 r., nr [...] Wójt Gminy [...] nałożył na wnioskodawcę A. S.A. w G. obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego do realizacji przedsięwzięcia - farmy wiatrowej [...]. Organ w wymienionej decyzji określił także zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W uzasadnieniu postanowienia Wójt wskazał, że planowana do realizacji inwestycja zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których obowiązek przeprowadzenia raportu oddziaływania na środowisko może zostać stwierdzony w trybie art. 63 ust. 1 w zw. z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w zw. z § 3 ust. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Podkreślono, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 30 stycznia 2013 r., nr [...], wyraził opinię, że planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym sporządzenia raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien odpowiadać wymogom określonym w art. 66 z wyłączeniem ust. 1 pkt 10 w/w ustawy oraz powinien określać w sposób jednoznaczny uwarunkowania, o których mowa w art. 82 ust. 1 tej ustawy. Opinią z dnia 28 stycznia 2013 r., nr [...], Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny uznał za niezbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowej inwestycji oraz sporządzenie raportu. Organ ten stwierdził, że projektowane przedsięwzięcie może być potencjalnym źródłem promieniowania elektromagnetycznego niejonizującego o wartościach wyższych od dopuszczalnych oraz hałasu o wartościach wyższych od dopuszczalnych. Inspektor uznał za niezbędne wnikliwe przeanalizowanie przyszłego przewidywanego oddziaływania inwestycji na zdrowie i życia ludzi. W dalszej części uzasadnienia Wójt wskazał, że planowane przedsięwzięcie znajduje się na obszarze użytkowanym rolniczo. Tereny inwestycji stanowią pola orne oraz łąki z produkcją nastawioną na paszę. Obszar planowanego przedsięwzięcia poprzecinany jest siecią dróg gruntowych będących głównie dojazdami do pól uprawnych. Przedmiotowa inwestycja planowana jest do zrealizowania poza granicami wielko - powierzchniowych form ochrony przyrody. Zwrócił uwagę, że ptaki i nietoperze są najbardziej narażonymi grupami zwierząt na działanie elektrowni wiatrowych. Wójt mając na uwadze charakter przedsięwzięcia, jego lokalizację oraz rodzaj i zasięg generowanych oddziaływań, a także możliwe skutki dla przyrody, (szczególnie wpływ na ptaki i nietoperze) stwierdził, że należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko. Elementem analizy powinna być też odpowiednia ocena oddziaływania wymagana dyrektywą Rady nr 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dyrektywy siedliskowe). Ze względu na skale oraz miejsce lokalizacji w/w inwestycji, nie przewiduje się oddziaływania transgranicznego zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00