Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 4 lipca 2013 r., sygn. II SA/Go 472/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Bohdanowicz Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Protokolant sekr. sąd. Elżbieta Dzięcielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lipca 2013 r. sprawy ze skargi Powiatu na informację Zarządu Województwa z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny formalnej wniosku o dofinansowanie projektu: "Budowa warsztatów szkolnych przy Regionalnym Centrum [...]" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 I. stwierdza, że ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo i przekazuje sprawę do ponownego rozpatrzenia, II. zasądza od Zarządu Województwa na rzecz skarżącego Powiatu kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Powiat złożył w dniu 18 lutego 2013 r. wniosek o dofinansowanie projektu pt. "Budowa warsztatów szkolnych przy Regionalnym Centrum [...]" w ramach konkursu zamkniętego nr [...], Priorytet IV Rozwój i modernizacja infrastruktury społecznej, Działanie 4.2 Rozwój infrastruktury edukacyjnej, Poddziałanie 4.2.2 Rozwój i modernizacja lokalnej infrastruktury edukacyjnej, kategoria interwencji Funduszy Strukturalnych: 75 - infrastruktura systemu oświaty.
Pismem z dnia [...] marca 2013 r. Zarząd Województwa, działający jako Instytucja Zarządzająca RPO poinformował Starostę, że wniosek o dofinansowanie w.w. projektu nie spełnił kryterium formalnego dopuszczającego i został odrzucony, w związku z czym nie będzie podlegał dalszej ocenie. Organ wskazał, że projekt ma być realizowany w partnerstwie z [...] S.A., która wymieniona została w polu B4 wniosku o dofinansowanie - Partnerzy zaangażowani w realizację projektu. Zgodnie z "Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Priorytetu I, III, IV i V Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013" podmioty zaangażowane w realizację projektu powinna wiązać umowa cywilnoprawna lub porozumienie administracyjne, określające zasady partnerstwa, które mogą być utworzone przez podmioty znajdujące się w katalogu Beneficjentów wskazanych dla poszczególnych działań w uszczegółowieniu RPO. Dalej organ stwierdził, że podmiotami uprawnionymi do występowania w roli Beneficjentów, a co za tym idzie - Partnerów w projekcie, w przypadku Działania 4.2, w ramach którego miał być realizowany w.w. projekt mogą być: jednostki samorządu terytorialnego (JST), związki, porozumienia i stowarzyszenia JST, jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną, podmioty wykonujące zadania JST, organizacje pozarządowe nie działające w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszenia, fundacje, kościoły i związki wyznaniowe, szkoły wyższe, szkoły resortowe ( w tym szkoły artystyczne), osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe, jednostki naukowe oraz jednostki sektora finansów publicznych inne niż JST, posiadające osobowość prawną, w tym Ochotnicze Hufce Pracy. Zdaniem organu forma prawna partnera projektu, podana w polu B4 wniosku, wskazuje że podmiot ten nie może być partnerem w ramach w.w. konkursu.